Fakta | |
Typ | Motorslup |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 44,85 brt 29,40 nrt 75 dwt |
Mått | 18,81 x 6,50 x 2,65 meter Djup i rum: 1,62 m |
Maskin | 32 Hk |
Fart | |
Byggd | 1911 (med reservation) |
Beställare | Anders Fritz Artur Olsson (kallad Ek-Olle), Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5214 Ex regnr 2161 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Länna, Roslagen |
Ägare | Erik Einar Grönros (Vättershaga, Utanbro), Länna |
Befälhavare | Erik Einar Grönros (Vättershaga, Utanbro), Länna |
Besättning | |
På resa | Mälaren – Hallstavik |
Förlist | 1957-09-24 |
Plats | Långholmen NO |
Orsak | Överspolat, sjönk |
Last | Massaved både i lastrummet och på däck |
POS | 59° 48.081′ N 19° 0.527′ E |
Djup | 8 |
Sjk | |
Exnamn | KARL – EK-OLLE |
HISTORIK
Motorslupen Pärlan är enligt de flesta byggd 1911, men det är en sanning med modifikation. Faktum är att AB Löfholmsvarvet 1910 köpte en slup vid namn “Karl” av Lågarö. Denna förbyggdes i ek och furu på kravell, till så stor grad att det återstod endast cirka 10-15 bottenstockar. Av detta i stort sett nybygge färdigställdes senare slupen “Ek-Olle”.
Beställare av Ek-Olle var trävaruhandlaren Anders Fritz Artur Olsson (kallad Ek-Olle), Stockholm och han fick sin skuta 1911. Under sex år var hon i hans tjänst innan hon den 24 mars 1917 såldes till ett partrederi i Södertälje, där Gustav William Lind blev huvudredare. Det var vid detta köp hon fick sitt namn “Pärlan”, vilket hon behöll då AB Förenade Chokladfabriken, Stockholm köpte henne den 18 januari 1918.
BEFÄLHAVARE | ||
A.F.A. Olsson | Stockholm | 1911 — |
J.M. Jansson | Väddö | 1917-03-24 — |
E.K. Karlsson | Hillersjö | 1918-01-18 — |
H.S.B. Malmqvist | Stockholm | 1922-03-08 — |
E.E. Grönros | Vättershaga | 1939-11-02 |
Blev motoriserad
Fyra år seglade hon för detta bolag innan kapten Herman Simon Bertil Malmqvist, Stockholm köpte henne den 8 mars 1922. Pärlan blev motoriserad den 30 oktober 1924 då man installerade en 20 hästars Avance-motor. De blev ett troget par som under 17 år seglade ihop med endast den förändringen att hemmahamnen ändrades till Hässelby den 4 juni 1931.
Allt gott har ett slut och den 2 november 1939 såldes Pärlan till kapten Erik Einar Grönros, (Vättershaga, Utanbro), Länna som också blev hennes befälhavare. Pärlan gick mest på Mälaren och Saltsjön under hela sin aktiva tid och hon slutade sina dagar inte långt “hemifrån”.
FÖRLISNINGEN
Pärlan var i mitten av september 1957 på väg mellan Mälaren och Hallstavik med både lastrummet och däck fullt av massaved. Vinden var hård och man ankrade upp vid Långholmen, strax utanför Vätö, Norrtälje. Sjön slog ideligen in över Pärlan och till slut blev det för mycket och hon gick till botten, den 24 september, på cirka 8 meters djup.
Jag har själv dykt på henne ett par gånger och hon är ett lämpligt dykmål för oerfarna vrakdykare, dels på grund av det ringa djupet och att hon ligger relativt skyddat. Platsen är cirka 50 meter från Långholmens östra sida. Se sjökortet längre ner.
Skrivet av Göran Nilsson