Clydach är en tänkbar kandidat till sjöfartsverkets vraknotering i Ufs 165 och Pan är en annan. Den danska ångaren PAN kolliderade och sjönk i området på ungefär samma djup.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 058 brt 758 nrt |
Mått | 64,8 x 8,7 x 4,3 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1884 vid George Howaldt, Dietrichsdorf, Kiel |
Beställare | Dampskibsselskapet Öresund (Byggkostnad 257 955 Dkr) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | Assurerad för 155 000 :- (värderad vid förlisning till 275 000 🙂 |
Hemma | Köpenhamn |
Ägare | Dampskibsselskapet Öresund |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | S: t Petersburg – Ghent |
Förlist | 1895-08-11 |
Plats | I sjön ca 4 nm SO om Ystad |
Orsak | Kollision med ss W Harkess,(Middlesborough) i svår tjocka |
Last | Korn och Timmer |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Pan byggdes 1884 i Tyskland för danska Dampskibsselskapet Öresund och kom att höra hemma där hela sin tid.
FÖRLISNINGEN
Pan var i början av augusti 1895 på resa från S: t Petersburg med bl.a. spannmål i lasten destinerad till Ghent. Utanför den skånska kusten rådde svår tjocka när man cirka 4 nm sydost om Ystad kolliderade med den engelska ångaren W Harkess,(Middleborough). Visa källor säger Hawkess.
Pan gick till botten på 17 meters djup men alla ombord räddades. Pan blev stående med masterna ovan ytan men någon bärgning var inte aktuell, däremot sprängdes hon, framför allt master och det som utgjorde fara för sjötrafiken
Skrivet av Göran Nilsson