Att göra sig av med ett skadat fartyg kan ske på olika sätt, upphuggning är det vanligaste speciellt om något kan återanvändas. Ibland tog man kort och gott och sänkte fartygen för att snabbt och enkelt bli av med “ett problem“.
Paket hör troligen till de sistnämnda.
Fakta | |
Typ | Lustfartyg Galeasriggad |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 32 brt 18 nrt 50 dwt |
Mått | 17,66 x 4,72 x 2,00 meter Djup i rum: 1,78 m |
Maskin | 135 EHK |
Fart | |
Byggd | 1897 av R. Möller i Faaborg |
Beställare | F. Nicolaisen, Faaborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5830 |
Signal | – (som dansk NPBS) |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Österåker |
Ägare | Per Åke Birger Strid, Norrviken |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | |
Förlist | 1967-68 |
Plats | Huvudskärsleden i Stockholms skärgård (troligen) |
Orsak | Kondemnerad och sänkt |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | MATHILDE, (1897-1899) |
HISTORIK
PAKET byggdes som skonerten MATHILDE 1897 av R. Möller i Faaborg för F. Nicolaisen på orten men kom redan i juli 1899 att få sitt namn PAKET och samtidigt fick hon Marstal som hemmahamn då C. H. Friis köpte henne. Därifrån köptes hon av p.r. Andreas Hansen Brandt och hemmahamnen blev nu Gudhjem på Bornholm.
Till Sverige och Öland kom hon i augusti 1916 då skepparen Martin Lundgren i Grönhögen köpte henne. Maskin fick hon 19 januari 1926 och en ny 1935 och 1938 jaktriggades hon innan hon 1950 blev galeas. Hon kom att vara Öland trogen i många år och förutom året 1950, då hon hörde hemma i Pataholm och Folke Eriksson, var hon ”Ölänning” ända fram till 1961. Det året såldes PAKET som lustfartyg till Stockholm och Per Åke Birger Strid med hemmahamn Tyresö vilket 1966 ändrades till Österåker.
FÖRLISNINGEN
Januari månad 1968 meddelar ägaren Strid att PAKET varit utsatt för en grundstötning och blivit svårt skadat och blev kondemnerad. Blev rapporterad som upphuggen i februari men enligt flertalet oberoende källor, både svenska som utländska så blev PAKET sänkt i Stockholm, troligen i Huvudskärsleden.
Källa:
Sveriges Skeppslista 1967 sid 216, 217
Svenska Seglare Och Motorseglare sid 449, 463
Pataholm – Handel-Sjöfart-Skeppsbyggeri sid 132, 133, 134 foto
Slutseglat sid 130, 131 foto
Med Sejl Damp & Motor sid 139 foto
Kalmar läns museum Arkiv A 26074
Skrivet av Göran Nilsson