Förlisningen av lastfartyget Östanhav blev tragisk då två man omkom precis när det skulle plockas upp av tillskyndande fartyg. Utmattade och nedkylda orkade de inte ta de sista stegen mot räddningen. Idag vilar Östanhav syd om Öland på 60 meters djup.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 834 brt 371 nrt 1 130 dwt |
Mått | 56,42 x 9,60 x 4,39 meter Djup i rum: 3,90 meter |
Maskin | 750 HK |
Fart | |
Byggd | 1947-48 Uddevalla (byggnr 108) |
Beställare | O.F. Ahlmark & C: o Eftr., Ab (Bror Pettersson) |
Sjösatt | 1948-04-15 |
Levererad | 1948-07-09 |
Regnr | 8975 |
Signal | SFJN |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | Försäkrings AB Ocean-Gauthiod |
Hemma | Lidköping |
Ägare | Thunrederier AB. (Helge Källsson) |
Befälhavare | Kaj Mörby, (30 år) |
Besättning | 14 man varav 2 pers omkom (Kapten Mörby samt Sven Ove Berndtsson) |
På resa | Kalmar – Gdynia |
Förlist | 1963-01-16 |
Plats | 28´ SSV Ölands S |
Orsak | Kantrade troligen p.g.a. lastförskjutning, Sjönk |
Last | Spannmål i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | YNGEN |
HISTORIK
ÖSTANHAV byggdes som ms YNGEN 1948 i Uddevalla för Ahlmark i Karlstad och kom att föras av N. H. Lehrman. Tonnaget uppgick då till 838,54 brt-528,25 nrt-1,132 dwt. Tittar man i 1949 års skeppslista drivs hon av en 600 Hk maskin (Oil 2SA 4-cyl. Atlas M44M)men redan i 1951 års lista har motorstyrkan ökats till 750 Hk. Lehrman står även då kvar som befälhavare men avlöstes av I. Johansson och sen O. Blomgren som förde befälet innan H.T. Erngren tog över. YNGEN såldes sedermera till Lidköping och Thunrederier Ab där hon kom att föras en tid av N.G. Mörck men vid förlisningen var det Kaj Mörby som förde befälet ombord.
REDARE | |||
1948 – 1959 | O. F. Ahlmark & Co. | Karlstad | YNGEN |
1959 – 1963 | Thunrederierna | Lidköping | ÖSTANHAV |
FÖRLISNINGEN
ÖSTANHAV var i mitten av januari 1963 på resa från Kalmar med spannmål för Gdynia. Vädret var uselt med grov sjö och kuling (17 m/sek) vilket fick sjön att slå in över fartyget som blev nedisat och när sen lasten försköt sig något kom slagsidan som på beställning. Läget blev alltmer kritiskt och vid 2-tiden på natten mot onsdagen började man sända ut nödsignaler då slagsidan åt styrbord ökat så kraftigt att alla man kallts upp på däck.
Till slut blev man på morgonen tvungen överge fartyget i 2 livbåtar och en gummiflotte och vid undsättandet av besättningen omkom 2 man, dels 30-åriga kapten Kaj Mörby samt 17 årige jungmannen Sven-Olof Berndtsson hemmahörande i Göteborg. Det var dels INGA,(Helsingborg) samt norska TRICOLOR som deltog och räddningen av besättningen blev dramatisk. Från TRICOLOR sköt man med raketgevär räddningslinor till de fyra männen i livbåten samt till gummiflotten och dess sju man och med nöd och näppe lyckades man rädda dessa. Hur det hela utspelades sig beskrivs bäst av de inblandade som via radio till TT:s Malmöredaktion berättar.
TRICOLORS kapten Reidar Kolderup säger till TT:
– ”Allt är väl med de elva man från Östanhav som är ombord här. De var svårt stelfrusna då vi tog upp dem men efter massage och varmt inombords går det inte längre någon nöd på dem. Vi hörde om nödläget kl.03,00 på morgonen och drygt en timme senare var vi framme vid haveristen. Den hade svår slagsida och vi kunde se att förliga lastrumsluckan slagits upp av sjöarna. Östanhav gick med cirka två knop och befälhavaren bad oss följa efter och ligga i beredskap tills räddningskryssare, som var på väg, hade hunnit fram. Östanhav sjönk emellertid allt djupare och vid sjutiden på morgonen meddelades i radion: »Vi går i båtarna«, sen bröts förbindelsen”.
Kapten Reidar Kolderup berättar vidare:
– ”De var så stelfrusna att de knappast kunde hålla i linorna men med förenade ansträngningar lyckades vi till sist få alla i säkerhet utan att någon blev skadad. Vi deltog sedan i sökandet efter de två som fallit i vattnet från INGA men fann bara ett par tomma livbälten”.När INGA kom in till Sandarne på fredagsmiddagen med den enda överlevande från styrbords livbåt, Ludvikapojken Tommy Wallin berättar han hur det hela gick till när de omkomna försvann:
– ”Kapten Mörby hade stannat kvar på fartyget som siste man. Han skulle hoppa efter oss ner i livbåten men missade och hamnade i det kalla vattnet och fick simma fram till oss. Sjöarna vräkte över livbåten hela tiden och efter en timme var både kapten Mörby och jungman Berndtsson mycket medtagna. De fartyg som fanns i närheten försökte hela tiden komma i närheten av oss men vi bara drev undan. Till slut lyckades vi komma strax intill INGA där man hängt ut en lejdare och tre livbojar. Jungmannen lyckades komma upp på lejdaren ett par steg men orkade inte längre utan tappade greppet och föll ner i det isbemängda vattnet. Jag lyckades ta mig upp men kapten Mörby orkade inte och även han föll ner i vattnet än en gång. Sen tappade vi dom ur sikte och hittade dem inte mer. Allt vi kunde finna var deras livbälten som låg och flöt.
Källa:
Brunos Vrakliggare sid 160
Svensk Skeppslista 1961 sid 158, 159
I Sjöfartens Tjänst – Ahlmark sid 110
Vänersjöfartens Utveckling sid 173
Spantrutan 1-2006 sid 21 foto
Hälsinge-Kuriren 1963-01-17 – 19 – 23
Uddevallavarvet D/marinhistorik
Skrivet av Göran Nilsson