En väldigt tragisk förlisning var bogserångaren Oaxens försvinnande utanför Gotland. Hela den 9 man starka besättningen omkom och ingen vet hur det gick till, men teorin om en drivande mina växte sig stark.
Fakta | |
Typ | Bogserångare |
Material | |
Tonnage | |
Mått | 23,24 x 5,76 x 2,75 meter |
Maskin | Ångmaskin på 250 Ind.hkr |
Fart | 8-9 knop |
Byggd | 1918 Naamlooze Vennotschappij Maschinefabriek i Gorinchem |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Skånska Cement AB i Stockholm |
Befälhavare | Ivar Scherlund |
Besättning | 8 män och 1 kvinna |
På resa | Blidösund – Storugns ( Gotland ) |
Förlist | 1933-12-06 |
Plats | |
Orsak | Okänd |
Last | Ingen |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | LJUNGA VERK |
HISTORIK
Bogserångaren Oaxen IX byggdes av stål 1918 på varvet Naamlooze Vennotschappij Maschinefabriek i Gorinchem med måtten 23,24×5,76×2,75 meter. Hon utrustades med en ångmaskin på 250 Ind.hkr som drev henne framåt i behagliga 8-9 knop.
Ägare till bogserbåten var sedan 1920-04-09 AB Karta & Oaxens Kalkbruk i Stockholm, men efter div. bolagsskifte 1921 var det formellt Skånska Cement AB i Stockholm som ägde henne.
Sista resan
Rutten Oaxen gjorde för sista gången startade upp i Domsjö och via Sundsvall till Blidösund där man avlämnade de två pråmar man bogserat dit. Man lämnade Blidösund på kvällen tisdagen den 5 december 1933 för att gå till Storugns på Gotland, en resa på 11-12 timmar.
Troligen gick man via Furusundsleden eller Hussaröleden och vidare söderut. Så här i efterhand vet vi att lotsarna i Dalarö observerade Oaxen 03:30 på ondagsmorgonen och allt såg bra ut. Hon gick då den vanliga rutten via Danziger Gatt och ändrade sedan kurs söderut rakt mot Gotlands nordligaste udde.
Klockan 10:30 på onsdagen mötte man Grängesbergsånaren S/S Polcirkeln strax utanför Gotland. Även vid detta tillfälle såg allt väl ut ombord och inget ovanligt kunde skönjas. Vad som sedan hände kan vi bara gissa tills vi kan hitta fartyget, men faktum är att hon inte kom fram till Storugns.
Första tecknet på en förlisning
Oron hos rederiet och de anhöriga växte och på lördagen gick man ut i radion och efterlyste fartyget. Söndag förmiddag gick flyg från Hägernäs upp för att spana inomskärs efter Oaxen. Första tecknet på en förlisning kom när en fiskare påträffade en livboj märkt Oaxen IX ilandfluten vid Brissunds fiskeläger ungefär en mil norr om Visby.
Landsfiskal Thor Holmqvist i Visby telegraferade sent på söndagskvällen till kapten Edgard vid AB Karta & Oaxen i Stockholm för att medela fyndet av livbojen och det fick flyget att ändra området man spanade på. Nu fokuserades all spaning ute till havs och in mot Gotlands kust och antalet flygplan hade ökat till sex stycken.
Farhågorna besannades
Måndagen den 11 dec kom så det alla fruktat, ett lik ilandflutet vid Irevik i närheten av Stenkyrkehuks fyr. Man fann även ytterligare tre livbojar som tillhört fartyget samt en del annat vrakgods. Den besättningsman som påträffades visade sig vara 19-åriga däcksmannen Nils Richardsson, vars klocka stannat på 12:20.
Nu visste man att bogserbåten förlist, men var och varför? Hamnkapten Friberg trodde att hon gått under invid Gotlands norra kust då fiskarna i Halsklint borde sett henne om hon kommit så långt. Vidare trodde han att det var en mina som sänkt fartyget. Fyrmästare Lundgren på Spårö var även han inne på teorin om en mina.
Mina siktats
Det kan ju ligga något i detta, då just en mina hade observerats utanför Västervik tidigare i veckan. Ett par av flottans fartyg hade varit ute och letat efter densamma utan resultat. Den senaste tidens västliga vindar skulle gott kunna föra minan mot Gotlands kust.
Jag persoligen är inne på samma teori och tror att det var minan som satte stopp för Oaxen IX, bl.a. med tanke på att man aldrig hittade den försvunna minan. Med så mycket vatten som finns mellan den Svenska kusten och Gotland borde det vara höjden av olycka att gå på en drivande mina. Det måste vara lättare att hitta den berömda nålen i höstacken.
BESÄTTNING
Kapten | Ivar Scherlund | Blidösund | 1901 | Gift |
Styrman | K.V. Jansson | Stockholm | 1880 | Ogift |
Maskinist | Karl Sixten Nilsson | Alnö (Sundsvall) | 1898 | Ogift |
Maskinist | C.D. Montin | Skönsmon (Sundsvall) | 1878 | Änkeman |
Eldare | Nils Paulsson | Storängen (Söderköping) | 1906 | Ogift |
Eldare | Albin Jonsson | Skönsmon (Sundsvall) | 1908 | Ogift |
Däcksman | Nils R. Richardsson | Liljeholmen | 1914 | Ogift |
Däcksman | G.E. Wahlström | Öregrund | 1894 | ? |
Restauratis | Bertha Persson | Skönsberg | 1890 | Gift |
Skrivet av Göran Nilsson