Att tre svenska ångare går in i samma minbälte inom loppet av 1 dygn är inte särskilt vanligt.
Den 6-7 dec 1914 hände det trots att man med alla medel försökte stoppa den sista ångaren.
Utanför Mäntyluoto omkom det dygnet 42 personer och tre svenska ångare lade sig på den finska botten.
Fakta | |
Typ | Ångare |
Material | |
Tonnage | 576 nrt |
Mått | 57,6 x 8,2 x 3,9 meter |
Maskin | 480 IHK |
Fart | |
Byggd | 1875, Gävle |
Beställare | Haparanda Ångfartygsbolag |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | HNBR |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Sveabolaget |
Befälhavare | |
Besättning | 20 män och 5 kvinnor, alla omkom |
På resa | |
Förlist | |
Plats | |
Orsak | |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
S/S Norra Sverige byggdes i Gävle 1875 med med måtten 57,6×8,2×3,9 meter. Hon fick signalen HNBR och mätte 576 nettoreg.ton och maskin utvecklade 480 IHK. Beställare av fartyget var Haparanda Ångfartygsbolag. Hon övergick till Sveabolaget 1911 och fanns i dess ägo ända till det tragiska slutet.
Det var söndag förmiddag den 6 december 1914 då S/S Norra Sverige avgick från Stockholm. Destinationen var finska Mäntyluoto. Lastrummen var fullastade med styckegods i huvudsak transitgods. Lyckligtvis fanns på denna resa inga passagerare. Furusund passerades vid 15-tiden och kursen sattes genom Arholmaleden ut i öppen sjö.
Tidigare under söndagen hade två svenska ångare minsprängts 6 sjömil utanför Mäntyluoto. Det var S/S Everlida från Helsingborg samt Sveabolagets egen ångare S/S Luna. Vid dessa förluster omkom 17 personer. Rederiet fick denna information under eftermiddagen och man försökte stoppa Norra Sverige.
Försöken att stoppa fartyget
Man tog via telegraf kontakt med Furusund, men tyvärr försent då fartyget redan passerat. Det blev då ombudet i Mäntyluoto som fick uppdraget att försöka stoppa fartyget. Även de överlevande befälen på S/S Luna gjorde vad dom kunde för att hindra S/S Norra Sverige att komma in bland minorna.
Klockan 4 på måndagsmorgonen gick hamnkommedanten i Mäntyluoto ut med två motorbåtar för att möta den svenska ångaren. Från Säbbskärs fyr utanför hamninloppet gav man intesiva ljussignaler för att uppmärksamma fartyget.
S/S Norra Sverige kom in mot Mäntyluoto vid 10-tiden på morgonen och från motorbåtarna visade man flaggsignaler för att försöka stoppa ångaren. Från Säbbskärs fy sköt man 20 skott för att väcka uppmärksamhet.
Gick åter framåt mot sitt öde
S/S Norra Sverige uppfattade troligen signalen och stoppade maskin. Men av någon anledning började man åter gå framåt och helt plötsligt såg man en vattenpelare skjutas upp i luften. Hon hade gått rakt på en mina och fartyget började omedelbart att sjunka.
Besättningen hade ingen chans och när den tillskyndande hjälpen kom fram var både fartyget och besättningen redan borta. Vid förlisningen omkom 20 män och 5 kvinnor. Efter Sveabolagets båda förluster beslöt rederiet att kalla hem alla sina ångare.
BESÄTTNING
Befattning | Namn | Hemstad | Född |
Kapten | O.F.F. Wahlström | ? | ? |
1:e styrman | C.J. Andersson | Östra Husby | 1873 |
2:e styrman | M. Matsson | Väddö | 1867 |
Övermaskinist | A.J. Johansson | Stockholm | 1863 |
2:e maskinist | S.J. Dahlgren | Stockholm | 1884 |
Matros | A.J. Åkerström | Öregrund | 1867 |
Matros | Eskil Sjöblom | Nyköping | ? |
Lättmatros | Hans P. Pedersen | Laaland | 1897 |
Lättmatros | Alexander Mäki | Lapualla (Fi) | 1892 |
Jungman | C. Roland Sellberg | Södertälje | 1898 |
? | E. Sjögren | Stockholm | 1893 |
Eldare | O.S. Sjöblom | Nyköping | 1894 |
Eldare | E. Lund | Stockholm | 1880 |
Eldare | A. Adolfsson | Stockholm | 1891 |
Eldare | V. Hermansson | Pargas (Fi) | 1877 |
Köksa | Anna Hägg | Delsbo | 1889 |
Mässflicka | Lilly Broström | Stockholm | ? |
Akterstäderska | Anna Andersson | ? | ? |
Skrivet av Göran Nilsson