Återupptäckt vrak är motorpråmen Nore som förliste i Mälaren 1953.
Vrakmarkeringen i sjökortet gäller Nore och enligt dykarna intakt och ganska hel viket ju är roligt.
Fakta | |
Typ | Motorpråm |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 47,85 brt 25,79 nrt 90 dwt |
Mått | 17,79 x 5,56 x 2,28 meter Djup i rum: 1,75 m |
Maskin | 22 hk |
Fart | |
Byggd | 1892 Koholmens varv |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5868 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Överselö (Södermanland) |
Ägare | Lars Hansson, Appelblom |
Befälhavare | Lars Hansson, Appelblom |
Besättning | 2 man varav 1 omkom (kapten & ägaren) |
På resa | Underås – Stockholm |
Förlist | 1953-09-24 |
Plats | Skärholmen, Fiskarfjärden |
Orsak | Läckage i fören, pumpen i aktern, sjönk |
Last | 90 ton Sand |
POS | 59° 17.100′ N 17° 52.704′ E |
Djup | 12 |
Sjk | |
Exnamn | C.G. No 3 — OAXEN Nr 3 |
HISTORIK
NORE byggdes 1892 vid Koholmen som OAXEN Nr 3 med för mig okänd ägare, kom sedan byta namn till C.G. No 3 . Hon kom att inregistreras som NORE den 23 januari 1917 med tonnaget 35,75 brt, 25,10 nrt av skepparen Carl Gustaf Gustafsson i Vårby och med hemmahamn i Stockholm.
Hon blev dock inte särskild långlivad där utan säljs ganska snart till Allmänna Svenska Elektr. Ab (ASEA). I skeppslistan 1919 står ASEA men redan 9 maj -19 säljs hon vidare, nu till Johan Axel Forsgren i Västerås. Den 14 maj 1926 tog Lars Hansson, Appelblom över henne och var ägare hela tiden fram till förlisningen. Som så många andra fartyg behövdes en å annan reparation även för NORE . 1927, -32 och -34 var år hon reparerades samt blev hon driven -32 och -37 för att nämna några årtal.
FÖRLISNINGEN
NORE var i slutet av september 1953 på resa in mot Stockholm när hon torsdagen den 24:e gick läck i fören när hon var mellan Kungshatt och Sätralandet. Som så många andra fartyg med maskin akterut satt även länspumpen i närheten av maskinrummet. Att då lastad med 90 ton sand bli läck i fören som snabbt dimper ner och lyfter aktern är en mardröm. Så och för NORE som inte kunde länsa skrovet på vattnet som läckte in. Fören gick allt djupare ner och till slut satt man henne iland vid Skärholmen.
Lars son, den 23 årige Sture Appelblom, sattes iland för om möjligt meddela kranen om läget med NORE . Lars stannade kvar ombord och var sysselsatt med att plocka ihop sakerna i kajutan då helt plötsligt vattnet trängde igenom sandlasten och rusade akteröver. Fören lättade något och det fick fartyget att glida loss och började sjunka snabbt för att till slut lägga sig på cirka 20 meters djup.
Skrivet av Göran Nilsson