En förlisning i Ålands hav som förmodligen bara lämnat vissa spår kvar idag är den danska lastångare Nora som såldes som vrak på platsen. Vi vet ju hur det brukar sluta när skrotbärgarna gjort sitt men förmodligen finns rester kvar.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 858 brt 522 nrt |
Mått | 63,9 x 9,6 meter |
Maskin | Trippelexpansion |
Fart | 10 knop |
Byggd | 1898 Burmeister & Wain, Köpenham (byggnr 194) |
Beställare | A/S D/S Vesterhavet (J.Lauritzen), Esbjerg |
Sjösatt | 1898-03-19 |
Levererad | 1898-04-29 |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | De privata Assu. I Köbenhavn m.fl. för 220,000dkr (värd 230,000) |
Hemma | Esbjerg |
Ägare | L. D. Lauritzen |
Befälhavare | H. E. Jørgensen |
Besättning | 15 man, ingen omkom |
På resa | Köningsberg – Sundsvall |
Förlist | 1907-09-13 |
Plats | Björkörs skärgård, syd Lemland, Åland |
Orsak | Grundstötning |
Last | Ingen last |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Om man tar del av sjöförklaringen i Mariehamn 18 september 1907 samt de två sjöförhören som hölls i Köpenhamn 20 & 25 september samma år ges vid handen att NORA på sin resa genom Ålands hav på väg mot Sundsvall legat stilla i dimma en längre tid. Lodningen visade 27 famnars vatten och vädret blev bättre och vid 19-tiden den 13 september 1907 gavs ”Full fart framåt”.
Cirka 20,45 såg man ett lyse som antogs vara från en ångare på samma kurs men var Lågskärs fyr och 45 minuter senare observerades ytterligare två lysen som antogs vara Svenska Björns fyrskepp, men var ledfyrar vid Ledsund. Vid 22-tiden upptäckte man ett grund tätt om babord och rodret lades hårt babord men strax därefter grundstötte NORA och gick läck. Rummet var vattenfyllt efter 4 timmar trots att maskinpumpen arbetade oavbrutet. Den 14 september rådde en tilltagande kuling i området så besättningen tog sig iland i egna båtar och det upprättades ett bärgningskontrakt samma dag men man lyckades inte få henne loss så NORA blev såld som vrak på platsen.
Skrivet av Göran Nilsson