Mellan Örnsköldsvik och finska Vasa, mitt ute i Bottenhavet förliste ångaren Nilfjord. Sydost om Sydostbrotten vilar hon ännu idag helt orörd och förmodligen relativt hel då förlisningen skedde för mindre än 50 år sedan
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 532,54 brt, 339,33 nrt, 720 dwt Nyklassad maj 1954 |
Mått | 50,76 x 8,69 x 4,0 meter Djup i rum: 3,6 m Lloyds högsta klass |
Maskin | 325 IHK |
Fart | |
Byggd | 1906 Eriksbergs Mek. Verkstad (byggnr 130) |
Beställare | Ångbåts AB Ferm, Kristinehamn |
Sjösatt | |
Levererad | Augusti 1906 |
Regnr | 4627 |
Signal | JQDM / SKTG |
Klassad | |
Assurans | Försäkrings AB Fylgia Stockholm |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Nilo (A. S. Horndahl) Stockholm |
Befälhavare | Sven O. K. Nilsson |
Besättning | ? Räddade av ss Brita, Finland |
På resa | Skelleftehamn – Hull |
Förlist | 1955-11-14 kl. 05 |
Plats | Sydost om Sydostbrottens fyrskepp |
Orsak | Läckage, sjönk under bogsering av finska bärg. ångare Assistans |
Last | 149 std. Sågade Trävaror i rummet / 65 std. dito på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FERMIA — INGA — ASTRIANIA — HANESTRÖM IV — SYD |
HISTORIK
Nilfjord var en Kristinehamnsångare som i augusti 1906 levererades till Ångbåts AB Ferm och där blev hon kvar i 15 år innan hon liksom många andra fartyg “valsade” runt bland ägare. Hur, var och när kan läsas längre ner och jag går vidare till hennes förlisning.
FÖRLISNINGEN
Nilfjord som var i Bottenhavet på södergående gick läck på lördagseftermiddagen (12/11). Läckan tilltog och via Härnösands Radio kallades den finska bärgningsångaren SS ASSISTANS, som låg i Finland, till platsen. Men först på plats var en annan finsk ångare, nämligen SS BRITA, som tog ombord besättningen förutom befälhavaren Nilsson och Överstyrman Fritz Prengel. Dessa två stannade kvar under bogseringen som påbörjades under lördagsnatten då ASSISTANS anlände.
Man siktade in sig på att gå mot den finska kusten med Nilfjord sjunkande allt djupare på släp. Efter 2.5 timme hade hon sjunkit så mycket att bogsertrossarna måste kapas och Nilfjord gav vid 5-tiden på morgonen (13/11)upp med ett fräsande och sjönk ner mot havets botten som på platsen beräknades till 80-90 m. Den övriga besättningen sattes iland i Stockholm av BRITA, men Kapten Nilsson och Överstyrman Prengel följde med ASSISTANS till Wasa där sjöförklaringen hölls.
REDARE | HEMMA | NAMN | KOSTNAD | |
1906 – 1921 | Ångbåts AB Ferm | Kristinehamn | FERMIA | |
1921 – 1921 | AB Emil Löfgren | Stockholm | FERMIA | 100.000:- |
1921 – 1925 | Rederi AB Ystad | Ystad | INGA | 130.000:- |
1925 – 1926 | Frans Ludvig Pettersson | Ystad | INGA | 68.600:- |
1926 – 1926 | Samuel Andersson | Göteborg | INGA | 78.000:- |
1926 – 1932 | Rederi AB Alfhem (S. Andersson) | Göteborg | INGA | |
1932 – 1934 | Thomas Nielsen & Partners | Haugesund, Panama | ASTRIANIA | |
1934 – 1938 | Wikers AB | Göta | HANESTRÖM IV | |
1938 – 1946 | Göta Elfdals Tegelbruk | Göta | HANESTRÖM IV | |
1946 – 1955 | Rederi AB Söderö (Willy Grosche) | Öregrund | SYD | 315.000:- |
1955 – 1955 | Rederi AB Nilo (A. S. Horndahl) | Stockholm | NILFJORD | 215.000:- |
Skrivet av Göran Nilsson