I de svenska farvattnen är de flesta förlisningarna kända. Men man slås ibland av den totala tystnaden av vissa, däribland minsprängningen av lastångaren Nikos utanför Västervik den 13 oktober 1920.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 776 brt 544 nrt |
Mått | 60,96 x 8,35 x 4,82 meter |
Maskin | Comp.maskin (635×1219/762) om 315 Psi, (Black, Hawthorn & Co., Gatesheaf) |
Fart | 5,3 knop |
Byggd | 1878 F. P. Austin & Hunter, Sunderland (byggnr 126) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | ? HFRS (tysk signal) |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Piraeus, Grekland |
Ägare | A. Grepaios, Piraeus (GRC) köpte 1919 |
Befälhavare | |
Besättning | 2 man omkom |
På resa | Oxelösund – Grangemoth |
Förlist | 1920-10-13 |
Plats | 15 sjömil från Storkläppen, Västervik |
Orsak | Minsprängd och sjönk kl.13 00 |
Last | Malm |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | JENNY (1878-1916) – PANK (1916-1919) |
HISTORIK
NIKOS byggdes 1878 i Sunderland som JENNY och kom bland annat höra hemma i Tyskland och Danzig hos T Rodenacker och sedan 1904 Danziger Rhederei AG. Den 22 december 1906 blev hon norrman då R Christensen (Christiania) tog över som redare men bara året efter (1907) hamnade hon hos AS ”Jenny” (Johnsen & Bergman).
Nytt namn till PANK fick hon 1916 då C. Christoffersen & Co i Brevik köpte henne innan DS AS EDIT (C.H. Engelhartdt) köpte henne 1918. Slutligen hamnade hon i Grekland som NIKOS då A. Grepaios i Piraeus tog över henne. Dock blev det ett kortvarigt ägande då hon förliste redan året efter.
FÖRLISNINGEN
Första halvan av oktober 1920 lämnade NIKOS Oxelösund med malm i lastrummen för att gå till Grangemoth. Dock rådde 1:a världskriget och helt ofarligt var det ju inte att segla, inte ens i Östersjön. När NIKOS den 13 oktober var hon kommen cirka 15 sjömil från Storkläppen utanför Västervik då man gick rakt in i en mina och gick till botten klockan 13,00 med två man omkomna.