Neptun var en liten bark som fick grundkänning i oktober 1851 och gick läck. Vattenfylldes och kantrade strax norr om Bondens fyr och gick förlorad.
Fakta | |
Typ | Bark (Byggd som Skonertskepp, omtacklad 1842) |
Material | Furu |
Tonnage | 75,54 Svåra läster 184,9 ton (Byggd 76,16 Svåra läster) |
Mått | 86,05 x 29,20 x 9,60 fot |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1829 Sikeå till en kostnad av 9 765 Rdr Fribrev 523 |
Beställare | Överste C. Åkerhjelm, Robertsfors/Löjtnant Carl von Eckstedt, Värmland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Umeå |
Ägare | Lars Glas/A. F. Scharin/E. Arstedius (alla) Umeå 1842 – 1851 |
Befälhavare | J. P. Bäckström, Umeå 1 |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Stockholm – Umeå |
Förlist | 1851-10-17 |
Plats | Strax norr om Bonden, öster om Nordmaling |
Orsak | Kantrade i hårt väder ute i sjön, sjönk kl. 00.30 den 18 |
Last | 1.500 tunnor Korn samt några passagerare |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
NEPTUN byggdes 1829 i Sikeå till en kostnad av 9.765 Rdr och beställare var Överste C. Åkerhjelm, Robertsfors samt Löjtnant Carl von Eckstedt, Värmland och bygges som skonertskepp med tonnaget 76,16 svåra läster. Hon kom inledningsvis att föras av O. Holm och fick Fribrev 523. Till Umeå och partrederiet Glas kom NEPTUN 1842 och tacklades om till bark och hörde hemma där ända fram till förlisningen 1851.
FÖRLISNINGEN
Sent på kvällen vid 23-tiden den 17 oktober 1851 var råkade NEPTUN stöta på någon del av Bondens grund och gick läck. Hon var då på resa från Stockholm hemåt till Umeå. Efter grundstötningen satte man av norrut och försöka hålla henne läns, men då lasten av spannmål hamnade i pumpen gick det inte. Slupen sattes i vattnet och papper och dyl. säkrades i takt med att fartyget sjönk allt djupare. Vid 00.30 den 18:e kantrade så NEPTUN och besättningen samt passagerarna fick genast rädda sig i storbåten som låg på däck och NEPTUN kom att gå totalt förlorad ute i sjön.