En av de mer okända förlisningarna utanför Öland är Nellies. Hon hann inte registreras i de svenska rullarna och informationen om henne är knapphändig med svenska ögon mätt. Bara namnet ställer till oreda, ofta nämns Nelly som hennes namn vilket är felaktigt, och ska vara Nellie liksom rederiet som ägde henne
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 239 brt 738 nrt 1850 dwt Under däck: 1 005 |
Mått | 71,74 x 10,26 x 4,57 m (235,5 x 33,8 x 15 fot) |
Maskin | 3-cyl trippelexp. 157 nhk, Richardson, Westgarth & Co. Ltd. Sunderland |
Fart | |
Byggd | 1905 av Osbourne, Graham & Co. Ltd, Hylton, Sunderland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | Lloydsnr 118708 |
Signal | (Engelsk Signal – HDGK) |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Nyhamnsläge |
Ägare | Rederi AB Nellie, Brunnby |
Befälhavare | Sven M Cronberg |
Besättning | Togs upp av ss Trudvang |
På resa | Räfsö – King Lynn |
Förlist | 1927-08-19 |
Plats | Ca. 6 miles Ost om Kappeluddens fyr, Öland |
Orsak | Vattenfylldes i storm |
Last | 396 std. Trävaror i rummet / 204 std. Trävaror på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Heroit |
HISTORIK
Nellie byggdes som ss HERIOT 1905 i Sunderland av Osbourne, Graham & Co. Ltd och ägdes av G. Gibson & Co Ltd i Leith och fördes främst av kapten W. Alexander . Hon byggdes som 1 däckad med singelskrov med 4 lastrum och mer kan i läsa själv längre ner i ett utdrag i Lloyds Register om henne.
Den 13 april 1927 blev hon anmäld till registrering i de svenska rullarna av Rederi Ab Nellie, Brunnby och ett Interrimcertifikat utfärdades den 28 april -27. Befälhavare var då Frans Josef Olsson. Han kom dock att avlösas av Axel Bernhard Öfverberg och från den 15 juli och fram till dess förlisning var det Sven M. Cronberg som var dess befälhavare. Nellie han dock förlisa innan hon blev registrerad.
FÖRLISNINGEN
Nellie var i mitten av augusti 1927 på resa från Räfsö till King´s Lynn med last av ca 600 std. trävaror i hårt väder. Kommen till farvattnen utanför Öland fick man en stor brottsjö in över däck som slog bort skalkningskilarna på babords kolbox vilken snabbt fylldes med vatten. Fartyget blev genast vattenfyllt och sjönk den 19 augusti medan besättningen räddades av ss Trudvang.
Källa:
Brunos Vrakliggare sid 89
Båtologen 3-1979 sid 133
Skrivet av Göran Nilsson