Fakta | |
Typ | Lastfartyg (Coaster) |
Material | 227 brt 133 nrt 280 dwt |
Tonnage | 34,85 x 6,53 x 2,36 meter |
Mått | 2 taks 3-cyl Diesel, N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek (240×360) om 150 hk med nr: 5235 |
Maskin | 7 knop |
Fart | |
Byggd | 1931 Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen (byggnr 131) |
Beställare | Jacob Oorburg (Wagenborg), Groningen |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | PMNB / PGEO |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Groningen, Holland |
Ägare | Jacob Oorburg |
Befälhavare | |
Besättning | 5 man, införd till Öregrund av lotsångaren GEFLE |
På resa | Delfzijl – Härnösand |
Förlist | 1941-12-01 |
Plats | Västra Banken, (Gävlebukten) |
Orsak | Grundstötning och blev vrak |
Last | Klorcalcium |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Nejaco var på sin sista resa lastad med klorkalcium och var på norrgående i Östersjön. Efter att ha passerat Ålands hav med alla dess grund och grynnor slappnar många befälhavare av. Framför sig har man Bottenhavet med fritt, djupt vatten. Dock lurar även här farliga grund, Västra Banken är ett av dessa.
Måndagsmorgonen den 1 december 1941 lämnar Nejaco Ålands hav och fortsätter sin färd norrut. Vid middagstid hade man kommit upp till Västra Banken och med stor kraft gick man på och stod fast. Besättningen som uppgick till fem man gjorde en snabb överblick på skadorna och kunde konstatera att en stor del av botten var uppriven. Då samlade man ihop sina ägodelar och satte ut livbåten. Västra Bankens fyrskepp var i sikte och dit rodde man för att där bli omhändertagna.
På grund av de många förlisningarna i området vid den här tiden fanns ingen bärgningsångare att tillgå. Man rekviderade en från Åland som gick upp mot Öregrund. Väl där blev den under tisdagen hemskickad igen då det inte var lönt att försöka rädda fartyget. Skadorna på skrovet bedömdes som alltför stora och hon lämnades åt sitt öde. Besättningen hämtades på tisdagen av lotsångaren Gefle och fördes till Öregrund.
Skrivet av Göran Nilsson