Najaden är ett av få fartyg som behållt sitt namn genom alla år trots byte av båda ägare och land. Måhända borde man gett henne nytt namn för det var ett riktigt olycksaligt fartyg som till sist gick till botten någonstans mellan Umeå och Jakobstad
Fakta | |
Typ | Motorskonert, 3-mastad |
Material | Ek / Furu på kravel |
Tonnage | 189,76 brt 138,25 nrt 260 dwt |
Mått | 30,66 x 7,78 x 3,70 meter Djup i rum: 3,32 m |
Maskin | 2-cyl de Laval 120 Hkr (1934-03-22) |
Fart | |
Byggd | 1903 av H.C. Paulsen & C. Jensen, Taasinge varv Svendborg |
Beställare | p.r. A/S C.V. Petersen, Svenborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6651 |
Signal | SJLE |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Fylgia |
Hemma | Bleket |
Ägare | Anders Johan Andersson, Bleket |
Befälhavare | |
Besättning | Togs upp av ss Axel, Åbo |
På resa | Yxpila – Köpenhamn |
Förlist | 1949-09-24 |
Plats | Bottenhavet (Mellan Umeå och Jakobstad) |
Orsak | Brand i maskin, övergavs brinnande |
Last | 55 std Sågade trävaror i rummet/38 std Sågade trävaror på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIA
NAJADEN byggdes 1903 i danska Svenborg för ett rederi i samma stad och där kom hon att höra hemma till 1921 då två man ( skeppare Emil Åberg samt Oscar Carlsson ) från Skillinge kom till staden för att titta på ett fartyg som var till salu. Väl på plats fick man veta att även NAJADEN var till salu och då slog man till direkt och den 7 september köptes hon in för 51,000 dkr. till Sverige och Skillinge för ett partrederi med 40 delägare där Oscar Carlsson utsågs till huvudredare och Emil Åberg blev dess befälhavare.
Den 22 mars 1934 blev NAJADEN motoriserad då en hjälpmaskin av typen de Laval om 120 EHK monterades in. Som de flesta fartyg vid den här tiden råkade även NAJADEN ur för missöden och bland annat grundstötte hon den 23 maj 1937 på Skansgrundet i Kalmarsund. Men efter att den i Kalmar hemmahörande NORMA dragit av henne från grundet kunde resan fortsätta. Året efter befann man sig 17 distans S t. V om Ystad när man den 26 oktober 1938 hörde en smäll och kunde konstatera att propelleraxel och propellern slogs av. Det blev till att hissa segel och ta sig in till Ystad för reparation. Man trodde sig kört på vrakdelar vilket väl är troligt.
En annan gång gick man läck, det var 13 augusti 1946 i Lindalssundet i Stockholm och man fick vända om in till Gäddviken för rep då en kälnåt lossnat. En olycklig händelse ombord var i Härnösand den 1 november 1945 då bästemannen J. M. Mårtensson genom en olyckhändelse drunknade. Samma år avled även huvudredaren Oscar Carlsson så befälhavaren Emil Åberg tog över den sysslan och gick således iland och avlöstes ombord av Ellery Frohm vilken varit med i partrederiet sedan 1930. Mer problem blev det den 17 december 1947 då NAJADEN grundstötte i barlast på södergående vid Krokås på Listerlandet. Orsaken var ett maskinfel och man var tvungen segla och kom för nära land. Ytterligare en reparation, denna gång i Karlshamn och assuransbolaget betalade ut 5,337 kr.
Nästa grundstötning skedde den 10 april 1948 då NAJADEN på utgående från Stralsund gick på och vattenfylldes och sjönk. Efter bärgning blev det reparation i Ystad men redan 13 september samma år var det dags igen då man gick på grund i inseglingsrännan till Brahestad och gick läck. Efter att ha lossat lasten och provisoriskt tätat skrovet gick man till Öregrunds varv där man tog upp henne på slipen. Vid besiktningen av skadorna konstaterades att hon var så svårt skadat och kostnaderna för reparationen skulle uppgå till 66,000kr så NAJADEN kondemnerades och var färdig att huggas upp. Men innehavaren av varvet, ingenjör Torsten Jansson från Grisslehamn erbjöd sig köpte NAJADEN för 11,000 kr och bara någon månad senare säljer han henne vidare till skepparen Anders Johan Andersson i Bleket för 30,000 kr. NAJADEN var färdigreparerad i början av september 1949 och sattes åter i trafik. Men detta olyckdrabbade fartyg hann bara påbörja denna första resa som också blev dess sista.
REDARE | |||
1903 – 1917 | p.r. A/S C.V. Petersen | Svenborg | |
1918 – 1919 | K, Bartholdy, Köpenhamn | Svenborg | |
1920 – 1921 | K. E. Hansen | Svenborg | |
1921 – 1921 | Rasmus Hans Lollesgaard | Svenborg | Tvångsauktion |
1921 – 1945 | p.r. Skillinge,(Oscar Carlsson) | Skillinge | 51,000 dkr. 7/9-1921 |
1945 – 1949 | p.r. Skillinge,(Emil Sigfrid Åberg) | Skillinge | 21/6-1945 |
1949 – 1949 | Torsten E. Jansson, Grisslehamn | Väddö | 11,000 kr |
1949 – 1949 | Anders Johan Andersson | Bleket | 30,000 kr |
FÖRLISNINGEN
NAJADEN låg i september 1949 och lastade trä i finska Yxpila och efter tagit in 93 standards avgick man den 24 för att gå söderut till Köpenhamn. Efter endast 6 timmars gång upptäcktes rök från maskin och man konstaterade att spridaren lossnat och bränsle sprutade ut i maskinrummet. Strax därefter antändes bränslet och det stod inte på förrän akterskeppet var övertänt.
Vid det laget insåg manskapet att hon var förlorad och man övergav henne och blev upplockade av finska ångaren AXEL hemmahörande i Åbo. Landsatt blev man i finska Mäntyluoto och sedan dess har inget sett till skrovet så hon gick säkerligen till botten någonstans därute i Bottenhavet mellan Umeå och Jakobstad.