Ett av Stockholm bästa vrak enligt många är S/S Najade som vilar på 34 meters djup. Sikten är oftast mycket bra och har man tur kan man även få se säl under dyket. Fartygets förlisning är dock mindre dramatisk än vad som är vanligt.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 659 brt 363 nrt |
Mått | 54,87 x 8,58 x 4,15 meter Djup i rum: 3,92 m |
Maskin | Trippelexpasion (330x535x875/600) om 350 Psi, varvets egen |
Fart | 12 knop |
Byggd | 1910 AG “Weser”, Bremen (byggnr 172) |
Beställare | DG “Neptun”, Bremen |
Sjösatt | 10 september 1910 |
Levererad | 1 november 1910 |
Regnr | |
Signal | QJTW |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Bremen |
Ägare | DG “Neptun”, Bremen |
Befälhavare | Pratt |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Bremen via Malmö – Stockholm |
Förlist | 1933-04-12 |
Plats | Yttre Bådarna i Stockholm |
Orsak | Grundstötning |
Last | Styckegods bl.a. apelsiner och tobak |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Najade byggdes 1910 av AG. Weser i Bremen för DG Neptun i samma stad. Sjösattes 10 september 1910 och kom att levereras till beställaren den 1 november samma år. Liksom någa andra tyska fartyg inkallad i krigstjänst under WW I men blev sedan åter civil.
FÖRLISNINGEN
Najade var i början av april 1933 på väg till Stockholm med bland annat tobak och apelsiner i lastrummen. Det bar sig inte bättre än att man tidigt på onsdagsmorgonen den 12 april 1933 gick på grund vid Almagrundet. Det rådde vid tillfället stark tjocka och sikten var dålig. Man lyckades dock med egen maskin komma loss från grundet, men skadorna var omfattande. Skrovet läckte svårt och när vattnet steg upp i maskinrummet tog kapten Pratt beslutet att ankra upp Man befann sig då vid Yttre Bådarna i Stockholms sydöstra skärgård.
Sjön var inte särskild svår och man satte ut ett par man i en roddbåt för att tillkalla hjälp. Dessa uppmärksammades av ett par fiskare från Nämdö som genast plockade upp männen. Därefter begav man sig ut till Najade för att ta ombord resten av besättningen. Elva man klev ner i fiskebåten medan kapten och styrman stannade kvar ombord.
Sedan besättningen blivit ilandsatt på Nämdö återvände fiskarna ut till haveristen och kom fram i samma ögonblick som ångaren gav upp och gick till botten på cirka 34 meters djup. Kapten och styrmannen hade dessförinnan lyckats rädda sig i en livbåt och avvaktade i närheten.
S/S Najade är i dag ett utmärkt vrak att dyka på. Sikten är oftast mycket bra, dock är hon väderkänslig. Jag har själv inte haft förmånen att få besöka henne.
Skrivet av Göran Nilsson