Utklippan har alltid varit och är än idag en farlig plats för sjöfarten. Förr gick man ofta på grund där, idag med den allt mer täta trafiken ökar kollisionrisken och Molund är bara ett av många som slutat sina dagar på botten efter kollision.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 499 brt 256 nrt 990 dwt |
Mått | 66,93 x 10,11 x 3,601 meter |
Maskin | 4 takts 8 cyl (320/450) Klockner-Humboldt-Deutz om 746kW |
Fart | 11,5 knop |
Byggd | 1959 Schiffbau Ges. “Unterweser” AG, Bremerhaven (byggnr 407) |
Beställare | Bruno Bischoff Reederei, Bremen |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5051195 (IMO) |
Signal | JXBY. (tysk: DDSJ) |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Mo i Rana, Norge |
Ägare | p.r. Moram (Villy J. Jacobsen), Mo i Rana. Norge |
Befälhavare | |
Besättning | 8 man, (6 omkom) |
På resa | Hammerfall – Söråker |
Förlist | 1983-06-09 |
Plats | 13 sjömil Syd Utklippan |
Orsak | Kollision i tät tjocka med ms MONTE ALTO (Brazil) och sjönk snabbt |
Last | Dolomitsten |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Pep Trader (74-74) — Bremer Banken (59-74) |
HISTORIK
MOLUND byggdes som BREMER BANKEN 1959 i tyska Bremerhaven för Bruno Bischoff Reederei, Bremen, vilka var inbladade i fartyget trots olika namn på fartygets redare. 1973 kom hon till Danmark och Kastrup samt fick nytt namn PER TRADER precis innan hon såldes vidare till Norge och Mo i Rana då H. Strand köpte henne och döpte om fartyget till MOLUND . Norge blev hon trogen trots flertalet ägarbyten.
REDARE | |||
1959 – 1960 | Bruno Bischoff Reederei | Bremen | BREMER BANKEN |
1960 – 1968 | Bremer Reederei Bruno Bischoff & Co. GmbH | Bremen | BREMER BANKEN |
1968 – 1973 | Bruno Bischoff Reederei | Bremen | BREMER BANKEN |
1973 – 1973 | P. E. Petersen Shipping Co. AS | Kastrup | BREMER BANKEN |
1973 – 1973 | p.r. Pepnautika AS | ? | BREMER BANKEN |
1973 – 1974 | Pepnautica IV (Pepnautika AS) | ? | BREMER BANKEN/ PER TRADER * |
1974 – 1978 | H. Strand | Mo i Rana | MOLUND |
1978 – 1979 | M. Sparebank | Mo i Rana | MOLUND |
1979 – 1980 | p.r. Olov Solvoll | Mo i Rana | MOLUND |
1980 – 1981 | p.r. Olov Solvoll | Narvik | MOLUND |
1981 – 1982 | p.r. Moram (Korr.red T. Husjord) | Mo i Rana | MOLUND |
1982 – 1983 | p.r. Moram (Villy.J. Jacobsen) | Mo i Rana | MOLUND |
* Namnbyte 1974 |
FÖRLISNINGEN
I början av juni 1983 var Molund på resa mellan Hammerfall och Söråker. Vinden var sydvästlig och tät tjocka rådde när Molund befann sig söder om Öland och kolliderade klockan 20,40 med det i Brasilien hemmahörande ms MONTE ALTO och sjönk snabbt. Stort pådrag med både svensk helikopter men först på plats var den ryska tankern BOLGO BALT vars livbåt gav ifrån sig signaler som ledde den svenska helikoptern till rätt position.
2 man hade den ryska tankern plockat upp och helikoptern fann vrakdelar, en tom 12-mans livflotte samt en frälsarkrans men namnet ”Molund/Mo” vilket gav det förlista fartyget en identitet. Nu började ytterligare fartyg komma till platsen, bl.a. TV 244 och även helikoptern Q93 kom och hjälpte till då ytterligare sex man saknades. Man avbröt sökandet klockan 23,25 och innan dess hade Q93 landat på den ryska tankern och hämtat de två räddade besättningsmännen och förde dessa in till Karlskrona för vård.
Senare under samma sommar var Firma Dyk AB Stockholm på plats och till sin hjälp hade man räddningskryssaren GUSTAF DALÉN från Hasslö och sökte finna vraket. Den 3-4 augusti fann deras ”kamerautrustade miniubåt”! (Sjöuggla) det norska fartyget med flaggan vajande i strömmen.
Skrivet av Göran Nilsson