Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg (Coaster) |
Material | Stål |
Tonnage | 495 brt 282 nrt 925 dwt |
Mått | 60,96 x 9,27 x 3,67 meter Djup i rum: 3,31 m |
Maskin | 4 takts 6-cyl Kl.-Humb.-Deutz (320×450) om 750 hk |
Fart | 11 knop |
Byggd | 1952 Gebr. v. Diepen, Waterhuizen (byggnr 920) |
Beställare | Stoomvaart Mij. Noordzee, Amsterdam |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | IMO 5048277 |
Signal | LLMR (holländsk PDEV) |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Norge |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Hammerfall – Knarvik |
Förlist | 1975-01-05 |
Plats | Maltsekken, Stokköya |
Orsak | Grundstötning i snö och dålig sikt |
Last | Dolomitsten |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | BORCULO (1952-1964) – ROTT (1964-1974) |
HISTORIK
Coastern MOI byggdes 1952, hon såldes till Norge 1964 och fick namnet ROTT, vilket hon hade ända fram till 1974, alltså strax innan förlisningen, då hon döptes om till MOI.
FÖRLISNINGEN
Tidigt i januari 1975 var Moi på resan från Hammerfall med Dolomitsten i lasten. Destinationen var Knarvik och vädret var väl inte det bästa med snö och dålig sikt. Alla vi som varit i Norge vet ju hur tidvattnet kan spela ett spratt där små skär helt plötsligt försvinner under ytan.
Skäret Maltsekken är inte mycket att yvas över, men här tog resan slut för Moi som grundstötte och slutligen sjönk alldeles bredvid.
Skrivet av Göran Nilsson