Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 928,84 brt 1 396,84 nrt 2 975 dwt |
Mått | 80,93 x 12,87 x 5,00 meter Djup i rum: 5,36 m |
Maskin | 1 050 HK |
Fart | |
Byggd | 1921 av Trondhjelms Mek.Verk (byggnr 175) |
Beställare | Det Nordenfjeldske D/S, Trondheim |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 8871 |
Signal | SLQT |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Åbo (Såld-52) |
Ägare | Airiston Laiva Oy, Åbo |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Nordenham – Luleå |
Förlist | 1956-11-26 |
Plats | Syd om Rödkallen |
Orsak | Grundstötning i svår snötjocka |
Last | Koks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SEGER – JUNO – NEA – RAGNVALD JARL |
HISTORIA
REDARE | ||||
1921 – 1936 | Det Nordenfjeldske D/S | Trondheim | RAGNVALD JARL | |
1936 – 1946 | Skibs A/S Nea, (O Grundtvig) | Trondheim | NEA | |
1946 – 1947 | Rederi Ab Suecia, (P.E. Santesson) | Ystad | NEA | |
1947 – 1950 | Råå Rederi Ab, (Mauritz Jonasson) | Råå | JUNO | |
1950 – 1951 | Seger Hushållsmaskiner Ab | Göteborg | SEGER | |
1951 – 1952 | Rederi Ab Seger | Göteborg | SEGER | Namnändring av rederiet |
1952 – 1956 | Airiston Laiva Oy | Åbo | MERI |
FÖRLISNINGEN
Meri strandade i svår snötjocka vid Rödkallens lotsplats den 25 november 1956. Hon var då på resa Nordenham – Luleå med kol i lasten. Året efter (1957) försökte man bärga ångaren och man lyckades få loss fören som bogserades in mot land. Det var bogseraren FART som fått uppdraget men till allas förtret gick bogserkabeln av och fören sjönk vid Ratan den 8 oktober 1957.
Skrivet av Göran Nilsson