Att gamla fartyg sjunker är inget ovanligt och Merchant är inget undantag förutom att hon sjunkit flera gånger. Hösten 1971 sjönk hon under bogsering till 20 meters djup utanför Fredhäll mitt inne i Stockholm.
Fakta | |
Typ | Lastmotorfartyg f.d. Ångfartyg |
Material | Compositbygge (Furu på Järnspant) |
Tonnage | 203 brt 119 nrt 300 dwt |
Mått | 30,69 x 7,10 x 3,30 meter Djup i rum: 3,06 m |
Maskin | 150 hk |
Fart | |
Byggd | 1889 av J. A. Svensson, Södra Garn |
Beställare | Justas A. Waller, Göteborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1845 |
Signal | SHLD |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Fabrikör Rune Andersson, Skälby (köpte juni 1964) |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen, sjönk under bogsering |
På resa | Ulvsunda Industribrygga – Stockholms Frihamn |
Förlist | Hösten 1971 |
Plats | Utanför Fredhäll, Stockholm |
Orsak | Sjönk under bogsering till “Kremering” |
Last | Ingen last |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ÅMÅL – SIGRID |
HISTORIK
Merchant byggdes 1889 av J. A. Svensson, Södra Garn för Justas A. Waller, Göteborg och var försedd med en 80 IHK ångmaskin ”under huven” men 1949 byttes den ut mot en 2-cyl. Jönköpings-motor. Ett av de få fartyg som sjunkit tre (3) gånger. 1958 när byggmästaren Erik Dahl köpte henne gick köpet vidare på oförändrade villkor till köpmannen Carl Andersson i Trollhättan som lät reparera inför klassning av henne på Grisslehamns varv. November 1963 skrevs dock att hon låg sjunken sedan flera år vid detta varv och inte kunde bärgas. Men bärgades gjorde hon av fabrikör Rune Andersson som köpte henne i juli 1964 för 2 000: -.
REDARE | ||||
1898 – 1900 | Justas A. Waller | Göteborg | SIGRID | |
1900 – 1920 | Rederi Ab Unda | Göteborg | SIGRID | Överförd |
1920 – 1923 | Rederi Ab Carlsten | Marstrand | SIGRID | april |
1923 – 1948 | Åmåls Nya Rederi Ab (A.G. Andersson) | Åmål | ÅMÅL | jan |
1948 – 1956 | Brandstorps Rederi Ab (Carl Magnusson) | Bandstorp | ÅMÅL | |
1956 – 1958 | Bruno Klintberg (skepparen) | Göteborg | MERCHANT | feb. |
1958 – 1958 | Erik Dahl | Uddevalla | MERCHANT | 35 500: – |
1958 – 1964 | Carl Harry Andersson | Trollhättan | MERCHANT | Trollhättan |
1964 – 1971 | Rune Andersson | Stockholm | MERCHANT | juli 2000: – |
FÖRLISNINGEN
Det blev dock inte mycket av henne för något år senare låg hon sjunken vid Ulvsunda industriområde. Hösten 1971 bärgade man henne för att bogsera henne in till Stockholms frihamn för den slutliga nådastöten ”Kremering”. Men skam den som ger sig och MERCHANT vägrade ett sådant slut utan hon sjönk till cirka 20 meters djup utanför Fredhäll under bogseringen.
Kan det vara “Värdhusvraket” ?? Likheten är påfallande och platserna inte allt för långt ifrån varandra
Skrivet av Göran Nilsson