Otaliga är de fartyg som förlist med man & allt och vi inte riktigt vet hur det gick till. Ibland lyckas vi dykare hitta vraken och räta ut en del frågeteckan. I Medeas fall vet vi inte ens om hon ligger utmed den svenska kusten
eller om hon tog sig ner till södra Östersjön innan förlisningen.
Fakta | |
Typ | Skonertskepp (omtacklades 1906 från Bark) |
Material | Ek |
Tonnage | 318,24 brt, 291,14 nrt Under däck: 290,13 |
Mått | 34,50 x 8,10 x 4,20 meter Djup i rum: 4,43 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1869 Rostock |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 983 |
Signal | HVQC |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Ernst Theod Mattsson, Stockholm |
Befälhavare | Erik August Lindström, Spillersboda, Frötuna |
Besättning | 9 man, Alla omkom |
På resa | Axelsvik i Haparanda – Stettin, via ofrivilligt stopp i Dalarö |
Förlist | 1917-11-21 Avgick 21:a |
Plats | Östersjön mellan Dalarö och Stettin |
Orsak | Okänd, förlist med man och allt mina i S Östersjön ? |
Last | Trä i både rummet och på däcK |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Medea byggdes i Rostock och kom till Sverige i maj 1891 då ett rederi i Halmstad köpte henne för 14,450 mark. Under tiden i Halmstad råkade Medea ut för ett rejält missöde. Det var tidigt på våren 1899 då hon liggande i Halmstads hamn blev påseglad av ss Hilma Bissmarck, (sjfkl 13/3 i Halmstads Rådhusrätt).
Skadorna blev rejäla med bl.a. bortslitet roder, ramponerad styrinrättning och skeppsbåt. Vidare bräcktes hela akterstäven och kajutans akterkant trycktes in för att nämna några av skadorna. Via Norrtälje, dit hon köptes 1910 och fördes av kapten J.W. Westerberg från Tjockö, hamnade hon slutligen i Stockholm feb. 1916 och där hörde hon hemma vid försvinnandet.
FÖRLISNINGEN
Medea avgick från Axelvik i Haparanda de sista dagarna i okt. 1917 med trälast i både rum och på däck. Destination var Stettin men resan fick ett ofrivilligt stopp den 15 november. Kommer till Furuholmen i Husaröleden grundstötte man och fartyget fick bogseras in till Dalarö. Skrovet besiktigades och man fann endast obetydliga skador och ansåg henne i sjövärdigt skick så resan fick återupptas. Dalarö lämnades den 21 november på sydlig kurs och sedan upphör alla spår efter henne.
Officiellt antar man Medea lyckats ta sig till södra Östersjön och råkat ut för dess minering. Eller kan det vara så att skrovet trots allt fick skador man inte upptäckte vid besiktningen och hon gick läck mycket tidigare och ligger utmed den Svenska kusten?? Med tanke på kriget kan man anta att hon gick relativt nära land och att inget annat fartyg observerat henne är ju ett tecken på att hon kanske inte kom så långt trots allt.
BESÄTTNING | |||||
Befälhavare | Erik August | Lindström | Spillersboda | 1864-02-12 | Gift |
Bästeman | Karl Gerhard | Jansson | Länna | 1893-11-15 | Ogift |
Matros | Erik Allan | Larsson | Länna | 1899-07-17 | Ogift |
Matros | Gustav Samuel | Wikström | Länna | 1898-11-11 | Ogift |
Lättmatros | Karl Gustav | Jansson | Rådmansö | 1899-09-08 | Ogift |
Jungman | Oskar Emanuel | Elmquist | Krokek | 1902-01-22 | Ogift |
Jungman | Olof Wilhelm | Ström | Härnösand | 1899-03-01 | Ogift |
Kock | Sven Johan | Östrand | Länna | 1900-09-23 | Ogift |
— | OKÄND | — | — | — | — |
REDARE | ||
1869 – 1891-maj | Okänd | ? |
1891-maj – 1900-10-01 | Rederi i Halmstad | Halmstad |
1900-10-01 – 1904 | p.r. Norrtälje medh.r. Anders Fredr. Sjöberg | Norrtälje |
1904 – 1916-02-22 | Ny h.r. Carl Gust. Grönstadt | Norrtälje |
1916-02-22 – 1917-nov. | Ernst Theod Mattsson | Stockholm |
Skrivet av Göran Nilsson