Ett av de absolut senaste tillskottet bland vraken i vår skärgård är ju MARINA-S som nyligen kolliderade med den svenska TINTO och gick till botten på 90 meters djup utanför Valdemarsvik.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | |
Tonnage | 494 brt. 273 nrt. 554 dwt |
Mått | 41,11 x 9,17 x 4,85 meter (3,699 m) |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1970 Fiskestrand Slipp & M.V. A/S, Norge (byggnr 18) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | D3430 |
Signal | OUZE6 (JXLF som norsk) |
Klassad | Norska Veritas |
Assurans | |
Hemma | Hals, Danmark |
Ägare | p.r. Steen Skallerup Poulsen, Hals Danmark |
Befälhavare | Aage Poulsen |
Besättning | 4 man, alla räddade av Tinto |
På resa | |
Förlist | 2006-04-25 |
Plats | Öster om Storkläppans fyr 15′ |
Orsak | Kollision med ms TINTO (Sve) |
Last | Ingen last |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | BASEL (70-75) — RINGEN (75-80) — WÅRVIK (80-85) –SAAØY (85-87) — ÅSØY (87-90) |
HISTORIK
Marina-S var från början ett norskt fartyg som byggdes 1970 vid Fiskestrand Slipp & M.V. A/S med namnet BASEL. Efter ett par redarbyten och således också namnbyten kom hon slutligen till danska Hals och partrederiet Steen Skallerup Poulsen.
Marina-S var väl känt av svenska hamnmyndigheter och har ett par gånger varit i “blåsväder” på grund av brister ombord. En gång var vid en så kallad hamnstatskontroll den 23 november 2005 som den svenska Sjöfartsinspektionen konstaterade att torrlastfartyget Marina-S hade allvarliga skador på skrovet efter en grundstötning. Fartyget kvarhölls därför av Sjöfartsinspektionen i två dagar i Oskarshamn för ytterligare kontroller, innan det fick bogseras till ett reparationsvarv.
Även år 2004 kvarhölls Marina-S av den svenska Sjöfartsinspektionen efter en hamnstatskontroll. Då blev fartyget liggande i Lysekil i tre dagar i juni på grund av brister i sjösäkerheten. Det handlade dels om att man lastat containers till sådan höjd på däck att sikten från bryggan skymdes, dels om att sjökorten inte var upprättade. Också den gången slutade kvarhållandet med att fartyget bogserades från hamn, denna gång till Danmark.
Sjöräddningsuppdrag: 2006-04-25 05:43-10:50 – Lastfartyg sjönk efter kollision
Sjöräddningssällskapet i Simpevarp fick larm från Sjöräddningscentralen i Göteborg (MRCC) klockan 05:43 på tisdagsmorgonen angående personer i vattnet och kollision mellan två lastfartyg, varav det 41 meter långa danska lastfartyget Marina S sjönk tämligen omedelbart. Den fyra man starka besättningen lyckades gå i livflotten och plockades upp av det andra fartyget, det 70 meter långa lastfartyget Tinto.
Olyckan skedde rakt ut från Valdermarsvik, norr om Västervik, 15 Nm (ca 2,8 mil) NO Storkläppen.
Rescue Burre med fyra mans besättning lämnade hamnen i Simpevarp klockan 06:05 och gick mot haveriplatsen, som man anlände 07:22. På olycksplatsen var vädret lugnt men det rådde mycket tät dimma. Av det danska lastfartyget syntes då bara några oljefläckar.
Kustbevakningens fartyg KBV 304, som avgått från Idö, var på plats och påbörjade sanering av olja från det sjunkna fartyget. Både Rescue Burre och Tinto gick in till Västerviks hamn. Tinto hade knappt några synliga skador och kunde därför gå för egen maskin. Ombord hade de också de fyra andra besättningsmännen med sig in till hamnen. Vid olyckstillfället var samtliga fyra besättningsmännen på det danska fartyget av olika nationalitet.
Åter station klockan 10:50.
Kraftig dimma, NV 2 m/s, +5 grader & 6 grader i vattnet
Besättning: Gunnar, Ulf, Kalle och Simon
Skrivet av Göran Nilsson