Ålands hav har alltid varit ett gissel för sjöfarten och är en av anledningen till det stora antalet vrak i området. Den svenska skonerten Marie bör förmodligen räknas in som Åländskt vrak och torde finnas syd om Eckerö.
Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Ek |
Tonnage | 101,08 brt 88,73 nrt Under däck: 98,15 |
Mått | 24,35 x 6,50 x 3,2 meter Djup i rum: 3,04 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1865 i Nordby, Fan ø av Jes Thomsen Hansen (River Jes) |
Beställare | p.r. Ig. H. Jessen, Nordby, Fan ø |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4012 |
Signal | JMQV |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | St. Anna |
Ägare | p.r. F.A.L. Widgar, St. Anna |
Befälhavare | F.A.L. Widgar, St. Anna |
Besättning | Alla omkom |
På resa | Limhamn – Gävle |
Förlist | 1913-09-26 (Avgick den 26:e) |
Plats | Ålands hav |
Orsak | Okänd, försvann med man och allt |
Last | 1 504 säckar Cement |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | METTE |
HISTORIK
MARIE byggdes som METTE 1865 i Nordby, Fanø av den i folkmun kallad ”River Jes” men hans riktiga namn var Jes Thomsen Hansen. Hon mätte då 49 Kommerceläster och beställare var Ig. H. Jessen. 1894 var det dags för en förbyggnad och hon blev zinkförhydrad.
Till Sverige och Brantevik kom hon 1902 samt inregistrerades i de svenska rullorna samma år med Nr: 4012. Slutligen hamnade hon i februari 1913 i St. Anna då p.r. F.A.L. Widgar köpte henne för 4 000kr.
REDARE | ||||
1865 – 1876 | p.r. Ig. H. Jessen | Nordby, Fanø | METTE | |
1876 – 1895 | p.r. Albert H. Friis | Marstal | METTE | |
1895 – 1902 | p.r. Anders E. Rasmussen | Marstal | METTE | |
1902 – 1906 | p.r. Johan Hansson | Brantevik | MARIE | 8 500 kr |
1906 – 1910 | p.r. Ingvar Persson | Brantevik | MARIE | 5 600 kr |
1910 – 1913 | p.r. F.A.L. Widgar | St. Anna | MARIE | 4 000 kr |
BEFÄLHAVARE | |
1865 – 1902 | Div. danska befälhavare |
1902 – 1906 | Anders Widerbrg, Viarp |
1916 – 1910 | Johan Olsson, Viarp |
1910 – 1913 | Wiktor Bengtsson |
1913 – 1913 | F.A.L. Widgar, St. Anna |
FÖRLISNINGEN
MARIE avgick från Limhamn den 26 september 1913 för en resa norrut genom Östersjön upp till Gävle. Fram kom hon aldrig utan gick under med man och allt under resan och var helt spårlöst borta. Cirka en månad efter, den 21 oktober, fick man spår efter henne då kaptens kropp flöt iland på Eckerö i Åland. Vissa vrakrester drev också iland i närheten och det gav vid handen att MARIE förlist i Ålands hav troligen i månadsskiftet sep/okt 1913.
Skrivet av Göran Nilsson