En mindre känd förlisning är den 3-mastade motorskonerten Margaretha byggd i stål som blev vrak vid Kalkstensgrundet i Gävle julen 1919. En av anledningarna är förmodligen den korta tid fartyget fick flytande då hon byggdes 1918 och aldrig hann registreras i de svenska rullarna.
Fakta | |
Typ | Motorskonert 3-mastad |
Material | Stål |
Tonnage | 344 brt 269 nrt 500 dwt |
Mått | 40,36 x 9,14 x 3,90 meter (132,4 x 30,0 x 12,8 fot) |
Maskin | 2-cyl motor om 36 NHK, Holland |
Fart | |
Byggd | 1918 av Gebr van Diepen, Waterhuizen |
Beställare | Vrachtvaartsmaats, Neerlandia, Rotterdam, Holland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | Ej reggad (hann inte innan förlisningen) |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Härnösand |
Ägare | Rederi Ab Hermina, (Axel E. Andersson) Härnösand |
Befälhavare | E. Börlin |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Sundsvall – Grimsby |
Förlist | 1919-12-26 |
Plats | Kalkstensgrundet, Gävle |
Orsak | Grundstötning i hårt väder och nedisning |
Last | 428 ton Torr Pappersmassa |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Margaretha byggdes 1918 av Gebr van Diepen, Waterhuizen i Holland för Vrachtvaartsmaats, Neerlandia, Rotterdam, Holland. Hon kom nästan omgående att köpas in till Sverige av Rederi Ab Hermia, (Axel E. Andersson) i Härnösand och till befälhavare ombord utsågs E. Börlin. Avsikten var givetvis att inregistrera henne i Svenska Skeppslistan, men det hann man inte göra innan förlisningen.
FÖRLISNINGEN
Margaretha var julen 1919 på resa mellan Sundsvall och Grimsby med 428 ton pappersmassa i rummet. Hårt väder rådde och skutan blev svårt nedisad så man hade för avsikt att söka nödhamn i Gävle i väntan på bättre väder. Som alla större fartyg tänkte man gå in i den norra farleden som är djupast men även en del luriga grund strax intill. Kalkstensgrundet är ett sådant och mången fartyg har slutat sina dagar där och så även Margaretha. Hon gick vid midnatt den 26 december på grund och slogs senare sönder men lyckligtvis räddades besättningen.
Skrivet av Göran Nilsson