fbpx

MARGARETA (Motorskonert)

Många förlisningar är väl kända och fartygens historia likaså, mycket finns dokumenterat.
Värre blir det när fartygen förliser nästan omgående och aldrig hinner inregistreras i rullarna.
Margareta är ett sådant fartyg som aldrig hann bli inskriven i skeppslistorna.

Fakta
TypMotorskonare (4-mastad)
MaterialEk / Bok
Tonnage
Mått329,63 brt. 268,09 nrt. 500 dwt
Maskin130 HK
Fart
Byggd1919-20 på Frederikssunds Skibsvaerft, Danmark
BeställareDet Baltiska Rederi-Aktieselskab i Köpenhamn
SjösattBörjan av juni 1920
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
AssuransFörsäkrings AB Heimdall
HemmaTimmernabben
Ägarep.r. S Ohlssons Söner
BefälhavareKarl Häggqvist, Timmernabben
Besättning 9 man, ingen omkom
På resaFowey – Munkedal
Förlist1920-11-09
PlatsVid Torrboskär mellan Marstrand och Vinga
Orsak Strandning i västlig bris och tjocka, blev vrak
Last488 ton Porslinslera i rummet, (China clay) / Ingen last på däck
POSUng pos 57° 44 X N 11° 34 E
Djup
Sjk
ExnamnEBBA

HISTORIK
MARGARETA byggdes 1919-20 på Frederikssunds Skibsvaerft, Danmark som en 4-mastad slättoppad motorskonare. Det var Det Baltiska Rederi-Aktieselskab i Köpenhamn som den 18 december 1918 skrev kontrakt för skutan. Dock kom detta kontrakt i april 1920 att överlåtas på S Ohlssons Söner i Timmernabben till en kostnad av 390 000 danska kronor.  MARGARETA sjösattes i början av juni 1920 och enligt det danska mätbrevet mätte hon 329,63 brt och 268,09 nrt och ska ha döpts till EBBA.

Partrederiet som köpte henne bestod av jägmästare Albert Ohlsson, major Prim Pettersson, godsägare Theodor Ohlsson, Arvid Settman, Hilda Wahlberg,( Kalmar ) samt sjökaptenerna Emil Löfgren,( Mönsterås ) och Karl Hällqvist i Timmernabben som också utsågs till MARGARETAS befälhavare. Den korta tid hon fick resulterade givetvis inte i många resor utan hon gick från Fredrikssund till Köpenhamn för en styckegodslast för Island och därifrån sill för Stockholm. Efter denna resa gick hon tom till finska Kotka där man lastade trä för Honfleur. Sedan blev det engelska Fowey där man tog in porslinslera för Munkedal och det var under denna resa hon slutade sina dagar i Göteborgs skärgård. 

FÖRLISNINGEN
Det var den 9 november 1920 och laber västlig bris med tjocka rådde i Kattegatt. Ombord hade man inte kunnat ta ut någon säker ortsbestämning sedan engelska kanalen och man visste inte exakt var man befann sig och speciellt svårt var att räkna strömsättningen som i detta fall var stark västlig. Detta hade fått fartyget mycket närmare den svenska kusten än man trott och det stod inte på förrän man strandade vid Torrboskär mellan Vinga och Marstrand och blev vrak. Besättningen som räknade 9 man gick i livbåten och klarade sig.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.