En torpedering på svensk vatten som var väldig tragisk var Margaretas.
14 män och unga pojkar av 18 följde henne i djupet. Skrovet klövs och inom en minut var hon borta.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 272,41 brt 922,78 nrt 1 950 dwt |
Mått | 73,75 x 10,08 x 6,5 meter Djup i rum: 4,90 m |
Maskin | Compoundmaskin om 156 nom.hk, (T. Richardson & Sons) |
Fart | |
Byggd | 1882 och 1884 av Robert Irvine & Co, West Hartlepool (byggnr 51) |
Beställare | Byggdes för egen räkning |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 2876 |
Signal | SEDG |
Klassad | Engelska Lloyds |
Assurans | SKFK |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Strim, (Sven Salén) |
Befälhavare | Knut Magnus K. Törngren, Sölvesborg |
Besättning | 14 pers omkom – 4 räddades |
På resa | Nordenhamn – Köping |
Förlist | 1942-07-09 |
Plats | 2,5′ O t S Norra Fällbådan, Arkösund |
Orsak | Torpederad av Ubåt, (troligen S7) |
Last | 1123 ton Koks i rummet / 400 ton Koks på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FORTUNATUS (1884-1939) |
HISTORIK
Det råder delade meningar om när Margareta byggdes, 1882 och 1884 förekommer och BÅDA är rätt. Hon byggdes helt riktigt 1882 för varvets egen räkning men strandade på en av sina första resor. Bärgades med svåra skador och det var i stort sett ett helt nytt fartyg som lämnade varvet 1884. Hon såldes av varvet ganska tidigt och ny köpare var Rederi Metcalfe, Simpson, Davidson & Co i West Hartlepool. Under den tiden fördes hon av Mawer, Davis och Elders som befälhavare innan hon 1896 kom till Sverige och Helsingborg.
Olyckorna kom slag i slag under den tiden och 1902 kolliderade hon vid Lappegrunds fyrskepp med ss ROYAL, (Kiel). 1911 vid julen var det dags igen, nu med ss LOUISE, (Malmö) som utanför Hanstholmen kolliderade med Margareta. Likväl som olyckorna var många så var även befälhavarna kortvariga. Hon kom att under denna tid föras av G. Norling, E.A. Corfitzon, P. Jönsson, L. Strömberg, A. Hansson, K. Johnsson, J. Schreil, Greek, Hillerström och slutligen G. Andersson.
Hon såldes vidare 1916 till Rederi AB Svecia, Landskrona som dock sålde henne vidare till skeppsredare C. Hviid-Nielsen i Halmstad. Hon kom också under några år tillhöra Rederi Ab Hallandia, då med L.B. Hansson som befälhavare. 1922 var det dags igen för försäljning, nu till Rederi AB Halmstad och två år senare vidare till Rederi AB Sundsborg i Helsingborg. 1934 köptes hon av maskinisten och skeppsredaren Klas Aug. Andersson, Karlskrona och hon kom att repareras 1938 innan Andersson avvecklade hela sin rederirörelse 1939 och sålde henne till Rederi AB Strim i Stockholm som döpte om henne till Margareta.
FÖRLISNINGEN
Margareta var sommaren 1942 på resa från Nordenhamn (Tyskland) upp genom Östersjön. Destinationen var Köping och kommen till vattnen utanför Arkösund observerades på kvällen en Ubåt i övervattensläge. Ingen flagg var hissad på ubåten, men man antar idag att det var ryska S7.
Hur som haver avlossade plötsligt ubåten en torped från kort håll och dök sedan. Torpeden klöv Margareta i två delar som omgående började sjunka och inom en minut var fartyget försvunnet tillsammans med 14 av besättningen. Strax bakom Margareta kom ss Hemsö, även hon på samma kurs, och plockade upp 4 man som överlevde torpederingen. Dessa överlämnades senare till en svensk örlogsman och sattes iland i Arkö och en av de överlevande (matrosen Arvid Ljung) var så skadad att det blev sjukhuset i Norrköping.
Just denne matros Ljung förtjänar några rader då hans öde är lite lustigt i denna annars så tragiska historia. Ljung var tillsammans med befälhavaren och 1:e styrman på bryggan när explosionen kom. Av tryckvågen kastades han med stor kraft mot bryggräcket och for med kroppen rakt in i en frälsarkrans och vidare i vattnet. Han formligen sköts rätt in i räddningen.
Ombord på Margareta fanns även ytterligare en svensk sjöman. Det var övermaskinist O. Nyblom, som tjänstgjorde i rederiet ångare Ellinor. Han avled i maskinrummet på sin vakt när fartyget passerade Kielkanalen och stoftet fördes nu hem till Sverige ombord på Margareta. Två veckor efter torpederingen fann några fiskare i Smålands skärgård en trälåda innehållande en zinkkista flytande i Kalmarsund och Nyblom kom till ro den 30 juli i Uppståndelsens kapell i Stockholm.
BESÄTTNING | ||||
Kapten | Knut Magnus K. Törngren | Sölvesborg | 1875-12-23 | Omkom |
1:a Styrman | Albert F. Gardin | Smedby | 1882-12-18 | Omkom |
2:e Styrman | K. G. Karlsson | |||
Övermaskinist | Carl Nilsson | Malmö | 1873-03-27 | Omkom |
2:e Maskinist | Hans Erik Lennart Falk | Malmö | 1914-02-15 | Omkom |
Steward | August Nilsson Ahlquist | Bräkne-Hoby | 1876-09-09 | Omkom |
Matros | Ebbe Adolf Fredrik Cronzell | Åryd | 1912-12-07 | Omkom |
Matros | Enock Rosdahl | Gärds Köpinge | 1880-04-26 | Omkom |
Matros | Arvid Ljung | |||
Lättmatros | Anders Roland Andreasson | Båstad | 1917-06-15 | Omkom |
Jungman | Nils Henry Lundblad | Rinkaby | 1923-05-28 | Omkom |
Jungman | Stig Nilsson | |||
Eldare | Carl Ivar Alm | Fridhem | 1919-11-08 | Omkom |
Eldare | Sigfrid Bertsson | Agerum | 1894-03-17 | Omkom |
Eldare | Karl Oskar Fredriksson | Finnerödja | 1918-11-28 | Omkom |
Lämpare | Lennart Lundström | |||
Smörjare | Johan Edvin Kristensson | Yngsjö | 1892-02-11 | Omkom |
Kock | Sixten Valentin Ramstedt | Stockholm | 1916-08-06 | Omkom |
REDARE | |||
1884 – 1896 | Robert Irvine & Co | West Hartlepool | FORTUNATUS |
Rederi Metcalfe, Simpson, Davidson & Co | West Hartlepool | FORTUNATUS | |
1896 – 1916 | Rederi Ab Helsingborg, (N. Corfitzon) | Helsingborg | FORTUNATUS |
1916 – 1917 | Rederi Ab Svecia, (J.P. Jönsson) | Landskrona | FORTUNATUS |
1917 – 1922 | Rederi Ab Hallandia, (Chr. Hviid-Nielsen) | Halmstad | FORTUNATUS |
1922 – 1922 | Nordiska Handelsbanken | Göteborg | FORTUNATUS |
1922 – 1925 | Rederi Ab Halmstad, (Janne Lindelöf) | Halmstad | FORTUNATUS |
1925 – 1934 | Rederi Ab Sundsborg, (Henning Edling) | Helsingborg | FORTUNATUS |
1934 – 1939 | Klas Aug. Andersson | Karlskrona | FORTUNATUS |
1939 – 1942 | Rederi Ab Strim, (Sven Salén) | Stockholm | MARGARETA |
Skrivet av Göran Nilsson