Det görs ideligen nya fynd av förlista fartyg, år 2000 hittades Margaret ost om Utklippan av ett gäng dykare.
Just att få leta efter -och hitta- ett förlist fartyg är mångas dröm, men få förunnat.
Jag har själv varit med om detta och få upplevelser kan mäta sig med detta.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 363,27 brt. 931,93 nrt. 2 140 dwt Under däck: 999,08 |
Mått | 69,28 x 10,92 x 5,1 meter Djup i rum: 4,65 m |
Maskin | Trippel-exångmaskin, D. Rovan & Co i Glasgow, 660 IHK |
Fart | 9 Knop |
Byggd | 1911/12 Cambeltown Shipbuilding Co, England (byggnr 89) |
Beställare | |
Sjösatt | 1911-12-19 |
Levererad | 1912-01-26 |
Regnr | 5277 |
Signal | JSMQ |
Klassad | Engelska Lloyds |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Nordstjernan |
Befälhavare | S. H. Rydén |
Besättning | Alla räddades |
På resa | Sundsvall – Rouen |
Förlist | 1919-11-25 |
Plats | Mellan Ölands Södra udde och Utklippan |
Orsak | Läckage och slagsida, sjönk |
Last | Pappersmassa samt Trä / 25 std Trä på däck samt del av massan |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIKLastångaren byggdes i Cambeltown 1911/12 och kom att tillhöra Nordstjernan. Sjösatt och döpt 19 dec 1911 och levererad den 26 jan. 1912 till en kostnad av 380.ooo:-. Hon fördes från en början av O.L. Lindskog som avlöstes av O. Gedda innan slutligen S.H. Rydén tog över befälskapet. Det blev Luleå, Oxelösund till England och Kontineten som blev hennes farvatten. Under kriget gjordes även resor till Amerika, Bermuda och hon hämtade en kaffelast i Santos 1919. Eftersom Margaret endast fick 7 år finns inte mycket mer att yvas om vad gäller historiken så vi går över till förlisningen
FÖRLISNINGEN
Hösten 1919 var Margaret på södergående genom Östersjön. Den 24 november på eftermiddagen var man kommen till Ölands södra udde i tilltagande sydvästlig vind. Man blev tvungen lägga bi mot vinden och sjön men trots detta slog sjön ideligen in över fartyget.
På kvällen satte man åter kursen men nu började nästa problem, slagsida. Till en början tog man för givet att pappersmassan på däck blivit vattendränkt och förskjutit sig. Men under natten upptäckte man att fartyget läckte starkt. Pumparna sattes omgående in, men trots det steg vattnet i ångaren.
Kapten beslöt då att gå till Karlskrona och man lämpade lasten på fördäck överbord vilket dock gjorde varken från eller till. Vid 6-tiden på morgonen den 25:e låg fördäcket under vatten och skottet till pannrummet började ge vika så man hade inget annat val än att överge fartyget. Kort efter det man gått i livbåtarna sjönk Margaret.
Orsaken till förlisningen antogs senare vara att brädgångar och stolpar sprängts genom pappersmassans utvidgning och att vattnet genom de därvid uppkomna läckorna trängt ned i lastrummet.
Skrivet av Göran Nilsson