Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 4 982 brt 2 354 nrt. 6 787 dwt |
Mått | 120,71 x 16,24 x 6,84 meter |
Maskin | 6-cyl Sulzer om 2.238KW (3.000hp) tillv. G. Clark & N.E. Mar,(Sid) Ltd. |
Fart | 12,5 knop |
Byggd | 1958 Hall, Russel & Co. Ltd, Aberdeen (byggnr 859) |
Beställare | Silvertown Services Shipping Ltd. |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1361 / Helsinki |
Signal | OGRQ |
Klassad | Lloyd’s Register of Shipping |
Assurans | |
Hemma | Helsingfors |
Ägare | Etela Suomen Laiva O/Y, Helsingfors |
Befälhavare | |
Besättning | 14 pers räddade 14 omkom (11 besättn + 3 passagerare) |
På resa | Gdynia – Åbo |
Förlist | 1979-12-07 |
Plats | Gotska Sandön, 40 miles i bäring 055 ifrån |
Orsak | Kantrande troligen orsakad av lastförskjutning |
Last | 6 500 ton Kol (Avsedd för Åbo kraftverk) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SUGER TRANSPORTER (1958-1966) |
HISTORIK
MALMI byggdes 1958 som SUGER TRANSPORTER för att frakta råsocker mellan Västindien och England, vilket hon gjorde under många år. 1966 köptes hon över till Finland och fick namnet MALMI.
REDARE | ||
1958 – 1963 | Silvertown Services Shipping Ltd. | SUGER TRANSPORTER |
1963 – 1966 | Suger Line Ltd. | SUGER TRANSPORTER |
1966 – 1979 | Etela-Suomen Laiva O/Y | MALMI |
FÖRLISNINGEN
MALMI låg i polska Gdynia och lastade 6 500 ton kol för Åbo kraftverk och lämnade hamnen för färd norrut genom Östersjön mot Finland. Färden gick till en början bra trots hård vind och hög sjö med snöblandat regn. Man passerade Gotland under kvällen den 7 december när fartyget började rulla i sjön och detta angav befälhavaren via ett meddelande klockan 20,30.
Det svenska fartyget BORE SKYLLE låg en bit ifrån men begav sig mot platsen. Klockan 23,44 skickades ett nödmeddelande och en svensk räddningshelikopter skickades upp för att gå mot MALMI . Klockan 23,57 hade man ytterligare kontakt med MALMI och förslog att man skulle pumpa in vatten i fartyget för om möjligt räta upp henne något. Klockan 00,17 meddelade befälhavaren att slagsidan var 70 grader och den uppblåsbara flotten samt andra livbåtar tagits av sjön.
Det blåste nu 20 m/sek och vågorna var cirka 8-10 meter höga och besättningen och övriga ombord samlades nu på däck men spolades ut i havet av den höga sjön. Där fick vissa tag i de tidigare bortspolade räddningsbåtarna och kravlade sig upp på allehanda flytetyg. Vattentemperaturen var endast 5-6 grader så de som blev liggande kvar i vattnet hade inte stor chans att överleva.
Den första helikoptern var fram vid haveristen 00,30, alltså strax efter manskapet spolats överbord och ytterligare 3 helikoptrar kom till platsen och tillsammans med BORE SKYLLE lyckades man rädda 14 man medan 11 av besättningen samt 3 passagerare försvann i djupet. MALMI hade under tiden slagit runt och låg en stund upp och ner innan hon gick till botten klockan 00,38.
MALMI ligger kvar därute och Ingen bärgning har skett. (Skrivet 2010)
Skrivet av Göran Nilsson