Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 297,47 brt 918,01 nrt Under däck: 1 035,76 |
Mått | 73,93 x 10,40 x 5,50 meter Djup i rum: 4,80 m |
Maskin | Trippelexpansionsmaskin på 118 Nhp- 650 hk |
Fart | 9 knop |
Byggd | 1883 av C S Swan & Hunter vid Wallsend i Newcastle (bygger 77) |
Beställare | James Knott överfördes till Prince Steam Shipping Co. 1884-07-11 |
Sjösatt | 21 augusti 1883 |
Levererad | |
Regnr | 6940 (Eng reg: 84892) |
Signal | SFJW |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Ab. John Millars Eftr., (Ernst Rundberg), Göteborg |
Befälhavare | S. Norberg |
Besättning | Besättningen räddad |
På resa | West Hartlepool – Köpmanholmen |
Förlist | 1936-07-04 kl. 13 |
Plats | Rödsketudden, Ost sidan av Trysunda i Örnsköldsviks skärgård |
Orsak | Grundstötning |
Last | 1 584 ton Stenkol i rummet/Ingen last på däck |
POS | 63° 8.507′ N 18° 49.039′ E |
Djup | 20 |
Sjk | |
Exnamn | Soldier Prince – Folda – City of Montdidier |
HISTORIK
MAJA byggdes 1883 i Newcastle som SOLDIER PRINCE för James Knott innan hon året efter kom att överföras till Prince Steam Shipping Co med Knott som den drivande mannen. Hon kom till Sverige och Göteborg 1922 då Rederi AB Majviken köpte henne. Men hon var känd här uppe i Bottenhavet innan efterson hon som ss FOLDA i juni 1901 gick på grund nära Wasa i den finska skärgården. Hon bärgades denna gång och sattes i trafik igen. Den sista stora reparationen gjordes för övrigt 1932.
REDARE | ||||
1883 – 1884 | James Knott | England | SOLDIER PRINCE | |
1884 – 1896 | Prince Steam Shipping Co | England | SOLDIER PRINCE | 7/11-1884 |
1896 – 1919 | Christian Salvesen & Co | Leith | FOLDA | dec.-1896 |
1919 – 1920 | Franco – British Steam Ship Co | London | FOLDA | maj-1919 |
1920 – 1922 | Anglo – Celtic Shipping Co | London | CITY OF MONTIDIER | |
1922 – 1922 | Hydra Steamshop Co | London | CITY OF MONTIDIER | |
1922 – 1929 | Rederi A/B Majviken | Göteborg | MAJA | |
1929 – 1936 | A/B John Millars | Göteborg | MAJA |
FÖRLISNINGEN
Lördagen den 4:e juli 1936 rådde stark tjocka vid den norra svenska kusten. MAJA var på väg från Hartlepool till Köpmanholmen när hon vid 13-tiden gick på ett grund i närheten av Trysunda i Örnsköldsviks skärgård. MAJA gick med halv maskin framåt och fick så svåra skador i fören att man måste lämna fartyget så fort man kunde. Man fick således inte med några papper eller personliga tillhörigheter.
I dag ligger MAJA utanför Björnviken på Trysundas nordöstra del och finns utmärkt i sjökorten. Dykare häruppe i norrland brukar hälsa på henne lite då och då.
Skrivet av Göran Nilsson