fbpx

MAJA (Lastångare)

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage1 297,47 brt     918,01 nrt    
Under däck: 1 035,76
Mått73,93 x 10,40 x 5,50 meter   
Djup i rum: 4,80 m
MaskinTrippelexpansionsmaskin på 118 Nhp- 650 hk
Fart9 knop
Byggd1883 av C S Swan & Hunter vid Wallsend i Newcastle (bygger 77)
BeställareJames Knott överfördes till Prince Steam Shipping Co. 1884-07-11
Sjösatt21 augusti 1883
Levererad
Regnr6940 (Eng reg: 84892)
SignalSFJW
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaGöteborg
ÄgareAb. John Millars Eftr., (Ernst Rundberg), Göteborg
BefälhavareS. Norberg
BesättningBesättningen räddad
På resaWest Hartlepool – Köpmanholmen
Förlist1936-07-04        kl. 13
PlatsRödsketudden, Ost sidan av Trysunda i Örnsköldsviks skärgård
OrsakGrundstötning
Last1 584 ton Stenkol i rummet/Ingen last på däck
POS63° 8.507′ N 18° 49.039′ E
Djup20
Sjk
ExnamnSoldier Prince – Folda – City of Montdidier

HISTORIK
MAJA byggdes 1883 i Newcastle som SOLDIER PRINCE för James Knott innan hon året efter kom att överföras till Prince Steam Shipping Co med Knott som den drivande mannen. Hon kom till Sverige och Göteborg 1922 då Rederi AB Majviken köpte henne. Men hon var känd här uppe i Bottenhavet innan efterson hon som ss FOLDA i juni 1901 gick på grund nära Wasa i den finska skärgården. Hon bärgades denna gång och sattes i trafik igen. Den sista stora reparationen gjordes för övrigt 1932. 

REDARE     
1883 – 1884 James Knott England SOLDIER PRINCE 
1884 – 1896 Prince Steam Shipping Co England SOLDIER PRINCE 7/11-1884
1896 – 1919 Christian Salvesen & Co Leith FOLDA dec.-1896 
1919 – 1920 Franco – British Steam Ship Co London FOLDA maj-1919 
1920 – 1922 Anglo – Celtic Shipping Co London CITY OF MONTIDIER 
1922 – 1922 Hydra Steamshop Co London CITY OF MONTIDIER 
1922 – 1929 Rederi A/B Majviken Göteborg MAJA 
1929 – 1936 A/B John Millars Göteborg MAJA 

FÖRLISNINGEN
Lördagen den 4:e juli 1936 rådde stark tjocka vid den norra svenska kusten. MAJA var på väg från Hartlepool till Köpmanholmen när hon vid 13-tiden gick på ett grund i närheten av Trysunda i Örnsköldsviks skärgård. MAJA gick med halv maskin framåt och fick så svåra skador i fören att man måste lämna fartyget så fort man kunde. Man fick således inte med några papper eller personliga tillhörigheter. 

I dag ligger MAJA utanför Björnviken på Trysundas nordöstra del och finns utmärkt i sjökorten. Dykare häruppe i norrland brukar hälsa på henne lite då och då.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.