Många vrak uppges förlisa på en plats i arkiven men ligger på en annan plats i verkligheten.
Ett av dessa, Magnus gick på vid Bålsö fyr men gick loss och förliste slutligen vid Sörudden.
Fakta | |
Typ | Motorskonert 3-mastad |
Material | Furu |
Tonnage | 178 brt 111 nrt |
Mått | 28,10 x 7,15 x 3,0 meter Djup i rum: 2,42 m |
Maskin | 60 Hkr |
Fart | |
Byggd | 1872 Gäddvik |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 899 |
Signal | JCGD |
Klassad | |
Assurans | Oassurerat Lasten: AB Ocean, Stockholm |
Hemma | Motala |
Ägare | A. Pettersson |
Befälhavare | O. Andersson Var även delägare |
Besättning | 7 man, 1 man omkom |
På resa | Lövholmen, Kalix – Bergkvara och Åhus |
Förlist | 1932-06-19 vid 12-tiden |
Plats | Sörudden, Bålsö, Grundstötning Gåshällan i höjd med Bålsö fyr |
Orsak | Läckage, maskinstopp och strandning i svår storm |
Last | 2.283 Slipers om 2,7m i rummet/2.490 Slipers om 2,0m på däck. Bärgades av fiskarna på ön |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | INGRID |
FÖRLISNINGEN
Veckan innan midsommar 1932 rådde en svår storm utmed Norrlandskusten. Motorskonerten Magnus var med sina 7 man på södergående från Kalix med destination Bergkvara och Åhus. På grund av regntjocka kom man söndagen den 21 juni ur kurs och när sedan skrovet blev läck i den svåra sjön uppstod verkliga problem. Man var nu kommen till farvattnen utanför Hudiksvall när maskin lade av på grund av allt vatten och vindarna förde henne in mot Bålön med dess farliga grynnor.
Vid 12-tiden på dagen var man så långt in mot Bålsö att fartyget gick på grund vid Gåshällan i höjd med Bålsö fyr. Kraften var så stor att masterna gick överbord liksom däckslasten då fartyget fick svår slagsida. Besättningen gjordes klar innan själva grundstötningen, men den 23-åriga kocken Pettersson, spolades överbord innan livbältena hunnit tagits på. Hans kamrater visste om hans begränsningar i simkunnigheten så besättningsmannen Ernst Edholm kastade sig i vattnet för att försöka hjälpa sin kamrat.
Han lyckades också få tag i kocken och höll honom uppe medan restan av besättningen, som nu fått i livbåten, kämpande mot sjön för att komma fram till de nödställda. Tiden var emot dom två och Ernst orkade inte hålla kocken uppe trots att han uppbringade alla sina krafter. Pettersson försvann i vågorna och Ernst var så utpumpad av sina ansträngningar att han fick bäras iland av den övriga besättningen.
Hela dramat bevittnades av fiskarna på Bålsö som också gjorde ett försök att bistå, men på grund av den svåra sjön, kunde man inte göra något. Magnus hade under tiden kommit loss från sitt grund och var nu ute på fritt vatten igen. Men då vindarna var NO-liga var det bara en tidsfråga innan hon skulle stranda på nytt.
Som bilden visar blev det stopp vid SÖRUDDEN där skrovet slogs sönder i den hårda vinden och grova sjön och endast en del av fören stack upp. Idag har tidens tand satt sina spår och jag skulle inte tro att mycket är kvar, men om ni dyker i området vid SÖRUDDEN, och ser vrakrester så är det mycket möjligt att det kommer från ångskonerten Magnus.
Lasten som spreds vid vinden samlades ihop av de lokala fiskarna i s.k. djupflottar som ankrades upp bakom holmen. Man fick även köpa partiet av assuransen och sedan såldes det vidare, så det blev väl en hacka att dryga ut fångstkassan med. Värre var det med kapten Oskar Andersson som också var ägare i skutan och gjorde en betydande förlust då Magnus var oförsäkrat. Ingen hann man rädda från fartget så alla skeppspapper och personliga tillhörigheter blev kvar.
BESÄTTNING | ||||
Kapten | Oskar | Andersson | Motala | |
Styrman | Martin | Andersson | Linköping | |
Maskinist | O. S. | Hellman | Söderköping | |
Eldare | Oskar | Hellman | Söderköping* | |
Besättningsman | Östen Benjamin | Skålsund | Motala | |
Besättningsman | Ernst | Edholm | Motala | |
Kock | ? | Pettersson | Bjällbo, Skänninge | Omkom |
* son till maskinisten |
Skrivet av Göran Nilsson