En förlisning av nyare datum och högintressant för dykare är den finska Magdalene som påseglades utanför Utklippan och gick till botten. Djupet på strax över 60 meter avskräcker inte dagens dykare och fler lär säkert att dyka på henne i framtiden.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 499 brt 326 nrt 1 420 dwt |
Mått | 76,95 x 11,82 x 3,62 meter Djup i rum: 6,05 m |
Maskin | 1 st 8-cyl Klockner-Humboldt Deutz diesel om 1320 Hkr (985 kw) |
Fart | 12 knop |
Byggd | 1971 vid Scheepswerven “Hoogezand” J. Bodewes, Holland (byggnr 158) |
Beställare | P.r. m.s. Magdalene, Rendsburg, (h.r.Hans Petersburg) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1271 Mariehamn |
Signal | OINL |
Klassad | Germanischer Lloyd (Isklass IA) |
Assurans | Finska Sjöförsäkrings AB |
Hemma | Finström, Åland |
Ägare | Micaship AB, Godby |
Befälhavare | Sune Axelsson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Seaham – Rauma |
Förlist | 1981-09-29 |
Plats | Utanför Utklippan |
Orsak | Kollision med Rodosi, Grekland |
Last | Koks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
MAGDALENE byggdes 1971 i Hoogezand som motorlastfartyg för ett partrederi (m.s. Magdalene) i tyska Rendsburg där huvudredaren hette Hans Petersburg. I juni 1980 då fartyget var på resa mellan Roytta och Mariehamn eldhärjades MAGDALENE utanför Ölands södra grund och blev helt övertänt. Besättningen övergav fartyget vilket blev inbogserat till Kalmar där elden släcktes.
Den 1 augusti såldes hon i befintligt skick som haverist liggandes i Kalmar till Alpo Mikkola i Godby för 1 080 000 SEK. Samma månad bogserad till Långnäs på Åland där oskadade delar av virkeslasten lossades. Fartyget reparerades därefter och i maj 1981 var hon klar för trafik igen. Den 19 augusti 1980 hade fartyget registrerats på Godby Shipping (Alpo Mikkola) men den 27oktober såldes skrovet för 644 000 FIM till AB Micaship, Godby med Finström som hemort.
FÖRLISNINGEN
Den 29 september 1981 var MAGDALENE på resa mellan Seaham och Rauma med kokslast och påseglades i dålig sikt av grekiska RODOSI . Besättningen på det finska fartyget räddade sig lyckosamt i livbåtarna men det grekiska fartyget stannade aldrig för assistans.
Försäkring för totalförlust utbetalades och i november samma år såldes vraket i befintligt skick av Finska Sjöförsäkrings AB till Bror Husell i Mariehamn. Troligen var det meningen att Bror Husell skulle bärga MAGDALENE men har ännu inte gjort det och lär väl aldrig bli av heller.
BESÄTTNING | |
Befälhavare | Sune Axelsson |
Maskinchef | Kaj Westin |
Överstyrman | Christer Rosenholm |
Jungman | Rolf Jansson |
Steward | Thommy Danielsson |
Reparatör | Torbjörn Sundberg |
Båtsman | Per-Erik Pahnn |
Skrivet av Göran Nilsson