Sommaren 1917 var besvärlig för sjöfarten runt våra kuster. Både dom allierade och tyskarna hade måga ubåtar i våra farvatten. Det gick inte en vecka utan att något fartyg sänktes. Historien om Ludwig är bara en i mängden denna sommar.
Fakta | |
Typ | Motorskonert |
Material | Ek |
Tonnage | 78,5 nrt |
Mått | |
Maskin | 40 hk |
Fart | |
Byggd | 1879 i Barth |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Arvid Löfgren i Gävle |
Befälhavare | G.F. Wallin, Kalmar |
Besättning | 5 man |
På resa | Gävle – Mäntylouto |
Förlist | Sänktes av den tyska ubåten UC 57 |
Plats | i närheten av Finngrunden |
Orsak | |
Last | 50 ton kiseljärn, 50 ton jordbruksmaskiner |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Motorskonaren Ludwig byggdes 1879 i Barth av ek och mätte 78,5 nettoreg.ton. Ludwig kom till Sverige 1883, och hade under åren flera olika ägare. Lastkapaciteten var cirka 130 ton och ombord fanns en motor som utvecklade 40 HK. Hon ägdes av skeppsredare Arvid Löfgren i Gävle. Han hade nyligen köpt henne från Oskarshamn och låtit reparera fartyget. Det här var hennes första resa för den nya ägaren
Ludwig lämnade Gävle onsdagen den 6 juni 1917 för att gå till Mäntyluoto. I lastrummet fanns ungefär 50 ton kiseljärn och 50 ton jordbruksmaskiner. Befälhavare ombord var G.F.Wallin hemmahörande i Kalmar.På grund av det dåliga vädret kom man inte långt utan man valde att gå in till Öregrund för att avvakta bättre väder.Ubåt i sikte
Öregrund lämnade man tidigt lördagen den 9 juni och satte kurs norrut. Redan vid 12-tiden samma dag observerade man en ubåt på långt håll. Man bibehöll kursen och inte förren vid 16-tiden kom ubåten upp i närheten av Ludwig. Order gavs att stoppa och det gjorde man, ubåten kom så i det lugna vädret upp och lade sig längs Ludwig.
Vid det här laget hade man kommit ca: 25 distans norr om Örskär. Ubåten visade sig vara den tyska UC 57 med Kaptenlöjtnant Friedrich Wisserman som befälhavare. Skeppspapprerna överlämnades och befälhavaren på ubåten hänvisade till sina ordrar om kontraband. Man påstod att det var för lite jordbruksmaskiner i förhållade till kiseljärn och att Ludwig måste sänkas.
Besättningen som uppgick till 5 man fick 5 minuter på sig att samla ihop tillhörigheter och gå i livbåten. Tyskarna placerade en brandbomb i maskinrummet där det fanns flera petroliumskärl. Det dröjde inte länge innan det small och efter fem minuter hade Ludwid sjunkit med aktern först.Bjuden på kaffe
Tyskarna tog så livbåten på släp och satte kurs upp mot Finngrundets fyrskepp. Under resans gång blev besättningen bjuden på kaffe, dock fanns inget socker. Även för övrigt visade tyskarna upp ett humant beteende och man anlände till fyrskeppet vid 19-tiden på kvällen.
Redan samma kväll klockan 20 fördes besättningen in mot Gävle med fyrskeppets motorbåt. Under natten gjorde man ett stopp på Västra Bankens fyrskepp där man omhändertogs på bästa sätt. Ludwig är mig veterligen fortfarande inte hittad och hon bör ligga i närheten av Finngrunden.
Uåten UC 57 fick några månader senare själv “bita idet sura äpplet”. Den 18 november 1917 var hon på uppdrag med att föra material till Hamnskär utanför Lovisa. Efter det var avsikten att gå hemåt men någonstans i Finska viken tog resan slut troligen av en mina och sedan dess har igen hittat henne.
Skrivet av Göran Nilsson
Arkivfoto från Köpings Museum (glasplåt 82:4057)