Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg f.d. Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 485 brt 240 nrt 710 dwt |
Mått | 55,01 x 8,56 x 4,15 meter (Lloyds 1965-66) |
Maskin | 8-cyl 4-takts MAK Masch. Bau Kiel AG (mont. 1955) |
Fart | |
Byggd | 1921-22 Ostseewerft AG, Stettin (byggnr 1) |
Beställare | Kurland Dampfschiffahrts AG, Stettin |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | Lloydsnr 521254 |
Signal | DGYY (ex. signal JGVM / DHSP) |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Fru Ilse Richters |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Kolberg – Nyköping |
Förlist | 1965-01-28 |
Plats | 1,2 metersgrundet VSV Gumbådarna, norr om Hävringe |
Orsak | Grundstötning, bröts itu och sjönk |
Last | Barlast i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | URSULA (55-55) – OSKAR FRIEDRICH (55-29) – FINNLAND (29-21) |
HISTORIK
LOTHAREINS byggdes som en lastångare 1921-22 vid Ostseewerft AG i tyska Stettin som nybygge 1. Vid byggandet hade hon en trippelexpansionsmaskin om 41 Nhk tillverkad av Christiansen & Meyer Hon byggdes för Kurland Dampfschiffahrts AG i samma stad och hette då FINNLAND , ett namn hon behöll till 19 juli 1929, då hon hamnade hos L. F. Mathies & Co.i Hamburg med namnet OSKAR FRIEDRICH.
1955 var ett händelserikt år för ångaren. Dels ägarbyte och in på varv för att slänga ut ångmaskinen och ersätta den med en 8-cyl 4 taktare från MAK Masch. Bau Kiel AG, Kiel. Namnbyte till URSULA men frågan är om hon någonsin seglande under detta namn för redan 14 oktober 1955 fick hon sitt slutgiltiga namn LOTHAREINS och då låg hon fortfarande på varvet för maskinbyte. Sin sista ägare, Fru Ilse Richters, kom in den 18 juni 1959 och var så vid förlisningen januari 1965.
REDARE | |||
1922 – 1929 | Kurland Dampfschiffahrts AG | Stettin, (Ty) | FINNLAND |
1929 – 1955 | L. F. Mathies & Co. | Hamburg | OSKAR FRIEDRICH |
1955 – 1959 | Barthold Richters | Hamburg | URSULA / LOTHAREINS |
1959 – 1965 | Ilse Richters | Hamburg | LOTHAREINS |
FÖRLISNINGEN
I slutet av januari 1965 avgick LOTHAREINS i barlast från tyska Kolberg för att gå norrut i Östersjön mot destinationen Nyköping. Resan gick till en början bra med kommen till farvattnen utanför Hävringe fick hon den 28 januari grundkänning och satt fast på 1,2 metersgrundet VSV Gumbådarna. Med tiden bröts hon itu och sjönk ner till 16 meters djup där vi dykare idag besöker henne.
Skrivet av Göran Nilsson