Förlisningar brukar ofta handla om dramatik och ibland tragedi. Den här gången var räddningen nära och både manskap och fartyget inväntade hjälpen med ro. Sedan gav Livorno upp och lade sig tillrätta på havsbotten i Stockholms yttersta skärgård.
Fakta | |
Typ | Lastfartyget |
Material | |
Tonnage | 499 brt |
Mått | 49,38 x 8,83 x 3,24 meter |
Maskin | Klöckner-Humboldt-Deutz diesel 800 hk |
Fart | 11,5 knop |
Byggd | 1959, Lübeck, Alfred Hagelstein Schiffswerft & Maschinfabrik (byggnr 598) |
Beställare | Rederi Ab Gute, Visby |
Sjösatt | |
Levererad | 22 juli 1959 |
Regnr | 9942 |
Signal | SHQL |
Klassad | |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Ocean |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Axel William Arneklev i Göteborg |
Befälhavare | Bernt Abrahamsson, Göteborg |
Besättning | 9 man |
På resa | Helsingfors – Oxelösund |
Förlist | 1964-08-05 |
Plats | 12 distans S om Svenska Högarnas fyr |
Orsak | Slagsida i hög sjö |
Last | 650 ton antracitstybb och pappersmassa |
POS | ungefärlig position 59 14’ x 19 31′ |
Djup | 70-80m |
Sjk | |
Exnamn | Hoburgen – Ruth Lindinger |
HISTORIK
Lastfartyget Livorno byggdes 1959 i tyska Lübeck av Alfred Hagelstein Schiffswerft & Maschinfabrik som varvsbygge nr:598. Vid byggandet döptes hon till M/S Hoburgen och mätte 499 bruttoreg.ton samt uppvisade måtten 49,38×8,83×3,24 meter. Under däck satt en Klöckner-Humboldt-Deutz diesel på 800 hk som drev fartyget i behagliga 11,5 knop.
Köpare var Rederi Ab Gute, Visby. (Dotterbolag till rederi Ab Gotland.) dit hon levererades 22 juli 1959 med regnr.9942 och signalen SHQL. Hon såldes vidare i februari 1961 till Lindinger A/S, Havneby, Danmark och fick då namnet Ruth Lindinger, men återkom till Sverige i september 62 då Axel William Arneklev i Göteborg köpte fartyget och gav henne sitt slutgiltiga namn Livorno
FÖRLISNINGEN
I början av augusti 1964 lämnade Livorno Helsingfors med 650 ton antracitstybb och pappersmassa i lastrummet med destination Oxelösund. Visserligen var det fortfarande sommar men sjön gick hög och stormen var hård, vilket gjorde att Livorno fick slagsida på onsdagen den 5 aug. När man kommit 10 distans söder om Svenska Högarna var slagsidan cirka 27 grader och kapten Bernt Abrahamsson (Göteborg) larmade Stavnäs radio.
De i sin tur anropade oljetankern ”Nynäs” som då befann sig 18 distans sydost om Svenska Högarna och alltså inte var långt borta. Kapten Olof Nordström berättar att man redan såg Livorno på radarn när man fick larmet. Man satte kurs mot haveristen som nu satt ut livbåten och i den gick sju av besättningens nio man. Efter en halvtimme försvann plötsligt radarekot från skärmen och man förstod att fartyget gått till botten.
Slukades av havet
Kapten Abrahamsson och styrman Sune Lindborg som stannade in i det längsta hade strax innan kastat i en gummiflotte som de tog plats i. Det var i sista stunden för man hann bara 5-10 meter ifrån fartyget innan hon gav upp och slukades av havet. När Nynäs kom till platsen släppte man ut olja för att bryta och lunga sjön och såg då en livbåt med 7 man i, vilka plockades upp. Ett par minuter därefter tog man upp de andra två.
Livorno var försäkrad i Sjöförsäkrings AB Ocean och ingen person kom till skada samt att vi dykare fått ett vrak. Nu när man kan nå djupare än tidigare är hon tillgänglig då djupet på platsen är cirka 70-80 meter. Platsen var 12 distans S om Svenska Högarnas fyr på ungefärlig position 59 14’ x 19 31′.
Skrivet av Göran Nilsson