Östersjön mellan Gotland och Öland är ett eldorado för vrakdykare med möjlighet att dyka lite djupare är vanlig sportdykning. Otaliga är de vrak som ligger mellan 40-80 meter och Livonia är ett av dessa.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 983 brt |
Mått | 209,6 x 29,4 x 13,9 engelska fot |
Maskin | Compoundmaskin om 117 NHK |
Fart | |
Byggd | 1880 av Aitken & Mansel, Whitenich (byggnr 106) |
Beställare | J. Cormack, Leith |
Sjösatt | September 1880 |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | England |
Ägare | J. Cormack & Co |
Befälhavare | |
Besättning | 22 man varav 11 alt. 14 man omkom |
På resa | Grangemouth – Riga |
Förlist | 1895-10-09 |
Plats | Ost om Öland |
Orsak | Kollision med ss Napier |
Last | Styckegods |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
LIVONIA är ett fartyg som det är lite klurigt att finna fakta om då hon var engelsk och bara råkade passera våra vatten samt det faktum att hon förliste redan på 1800-talet. Men jag har ändå försökt skriva ner lite om henne.
FÖRLISNINGEN
LIVONIA var i oktober på resa mellan Grangemouth och Riga med styckegods när man kommen till farvattnen utanför Öland kolliderade. Det var ångaren NAPIER om 1 927 brt, jämfört med LIVONIA som mätte 983 brt, som man brakade ihop med och som fick LIVONIA att den 10 oktober 1895 sluta sina dagar på botten ost om Öland. Beroende på källor så varierar antal omkomna (11 alt. 14 man omkom av 22). Man tror sig ha funnit henne år 2000 och dyker på vraket idag. Jag personligen vet inte med säkerhet om identifiering är gjort men hyser inga tvivel om att det är rätt fartyg.
Skrivet av Göran Nilsson