En tragisk förlisning i svenska vatten var när L.J. Bager brann upp och 31 man fick sätta livet till. Antalet omkomna varierar lite med olika källor men i de flesta anges 31 män och kvinnor. Vraket lokaliserades ganska omgående på 17 famnars djup och delar av lasten bärgades av dykare redan 1876.
Fakta | |
Typ | Hjulångare |
Material | Järn |
Tonnage | 26 Nyläster 110,5 dwt |
Mått | 2,4 meter |
Maskin | 2-cyl compoundmaskin på 80 nom.hk |
Fart | |
Byggd | 1857-58 Lindholmens Verkstad, Göteborg |
Beställare | Malmö Ångfartygsaktiebolag *not – Histork |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | Oassurerat |
Hemma | Malmö |
Ägare | Malmö Ångfartygsaktiebolag |
Befälhavare | L. A. Mattson |
Besättning | 31 man omkom varav 10 när livbåten kantrade |
På resa | Lübeck – Köpenhamn – Malmö |
Förlist | 1875-10-03 |
Plats | Kämpingebukten SO Falsterbo |
Orsak | Brand i lasten, (Bensin) |
Last | Bensinlast i damejanner, talg, post samt cirka 20 passagerare |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
L.J. BAGER byggdes 1857 i Göteborg och var i stort sett färdig för sjösättning i maj samma år. Dock ville ödet annat och den 27 maj 1857 tog elden henne på stapelbädden och hon brann ner totalt, utom järnskrovet. Såldes på auktion* till Malmö Ångfartygsaktiebolag som satte henne i stånd som ångskonert och när hon byggdes fick hon ärva maskin och panna från ångaren MALMÖ som 1857 byggdes om till segelfartyg med hjälpmaskin. L.J. BAGER sattes i trafik 20 juni 1858 och gick på Lübeck vidare till Köpenhamn och Malmö bl.a. gjordes 1869 39 resor dit, 1870 hela 46 gånger o.s.v. Några större reparationer hann hon inte göra men fick en ny panna 1865.
REDARE | |
1858 – 1875 | Malmö Ångfartygsaktiebolag |
BEFÄLHAVARE | |
1858 – 1859 | O. Mattsson |
1859 – 1873-74 | N. Wärngren |
1873-74 – 1875 | L.A. Mattsson |
FÖRLISNINGEN
Hösten 1875 var L.J. BAGER ute på sin vanliga rutt Lübeck – Köpenhamn – Malmö. Man hade i Lübeck tagit ombord sin last men under falskt intyg 50 stycken i korgar större flaskor s.k. demejanner innehållande glycerin vilket inte var eldbefängt men som i själva verket innehöll bensin. Dessa placerades som däckslast midskepps strax framför kommandobryggan. Vid 4-tiden på morgonen den 3 oktober befann sig L.J. BAGER i sydlig vind med hög sjö vid Kjöge bugt. Kapten Mattsson befann sig på bryggan då eld plötsligt utbröt bland bensinlasten på däck. Små explosioner hördes och strax gjorde branden det omöjligt att ta sig från för till akter.
Båda livbåtarna sattes i vattnet och i den ena placerades sig 10 man som på detta sätt undkom elden, dock bara för att kastas i vattnet då livbåten dränktes av sjön. I den andra hoppade först en av passagerarna, för övrigt en norrman, samt 1:e styrman, ytterligare två passagerare och till sist kapten som i det läget var brännskadad på höger arm. Man lyckades med kapten Mattssons heroiska insats simma runt bland de brinnande bensinfläckarna i sjön och plocka upp restaurören samt en besättningsman som hoppat i sjön från fördäcket.
Efter cirka två timmar blev de sju upplockade av den tyska skonaren ANNA, (kapt. P. Menzel) och landsatt i Köpenhamn. Hur många som omkom vet man ej säkert men flera källor uppger att 31 stycken varav flertalet kvinnor omkom i denna tragedi. Stor del av lasten kom att bärgas året efter av dykarna som konstaterade att ångaren lagt sig utbränd till ro på 17 famnars djup. Olyckan fick även till följd att rederiet upplöstes och en nytt ”Malmö Nya Ångbåts AB” bildades.
Skrivet av Göran Nilsson