Ett vrak som flitigt besöks av dykare idag är Kung Ring som i Vätterns klara vatten kan ge fina upplevelser under ytan. Lättdykt och bojad så varför inte passa på och se henne.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Ek / Fur |
Tonnage | 188,32 brt 129,70 nrt Under däck: 155,91 |
Mått | 29,98 x 6,95 x 2,7 meter Djup i rum: 2,84 m |
Maskin | 100 IHK |
Fart | |
Byggd | 1889/90 Tösselbäcken |
Beställare | J. F. Kallin, Tösse |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 2390 |
Signal | JFKS |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Peder Kallin |
Befälhavare | A. G. Bystedt (troligen) |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Göteborg – Stockholm |
Förlist | 1918-12-01 |
Plats | 1 km SV om Erkerna i Vättern |
Orsak | Läckage, övergavs av besättningen |
Last | 240 ton Kol i lastrummet / 15 ton på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
KUNG RING byggdes 1889/90 i Tösselbäcken för J.F. Kallin i Tösse vilken förmodligen ägde henne fram till 1911 då Peder Kallin tar över och hon får Göteborg som hemmahamn. Via mätbrevet utfärdat i april 1891 framgår tonnaget till 148,02 brt och 109,45 nrt. Hon kom senare att förbygges 1908 samt drevad och reparerad 1917.
FÖRLISNINGEN
KUNG RING var i måndasskiftet november/december 1918 på resa från Göteborg via Göta kanal upp till Stockholm med 255 ton kol. När hon på eftermiddagen den 1 december kommit ut på Vättern ökade vinden till storm och hög sjö. KUNG RING fick jobba hårt och skrovet tålde inte denna belastning så man gick läck och kunde inte hålla läns. Man sökte då en ankarplats i lä av ön Fjuk utanför Motala. Trots detta steg vattnet i fartyget och då inget mer fanns att göra övergavs KUNG RING på kvällen. Senare under natten sjönk hon cirka 1,000 meter sydväst om skären Erkerna.
Sjöförklaringen kom senare at hållas i Göteborgs rådhusrätt den 11 december medan anmälaren från rederiet dröjde ända tills juni 1921 innan den lämnade in.
Skrivet av Göran Nilsson