Ett fartyg det dyks på idag och ska enligt utsago vara ganska häftigt är den polska Koronowo som ju i stort sett var nybyggd när det sjönk våren 1979. Vraket ligger idag utanför Bornholm på dykbart djup vilket gör det än mer intressant.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg (bulk & timmer) B431/722 |
Material | Stål |
Tonnage | 1 593 brt 1 069 nrt 2 959 dwt |
Mått | 84,3 x 13,6 x 5,7 meter |
Maskin | 2500 hk |
Fart | 13,5 knop |
Byggd | 1978 Stocznia Gdańska im. Lenina, Gdańsk |
Beställare | PZM, (Polish Zegluga Morska) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Szczecin, Polen |
Ägare | PZM, (Polish Zegluga Morska) |
Befälhavare | |
Besättning | 17 man, räddad av helikopter (4) och fartyg (13) |
På resa | Polen – ? |
Förlist | 1979-03-17 |
Plats | Utanför Bornholm |
Orsak | Sjönk efter lastförskjutning och nedisning |
Last | Trävaror |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Så mycket historik om detta polska fartyg finns inte, hon byggdes 1978 i Gdańsk och förliste våren året därefter. Det man kan säga är att hon byggdes som ett fartyg i en serie om 4 och bland hennes systerfartyg kan nämnas Jaroslaw, Lipsk nad Biebrza samt Niewiadow.
REDARE | |||
1978 – 1979 | PZM, (Polish Zegluga Morska) | Szczecin, Polen | KORONOWO |
FÖRLISNINGEN
KORONOWO gick från Polen i väldig hård nordostlig vind med 17 mans besättning. Utanför Bornholm fick man förskjutning i lasten och kraftig slagsida så man inte ens kunde sjösätta livbåtarna. Larmet gick och både fartyg i området och en svensk helikopter deltog i räddningsarbetet. Larm inkom klockan 08,50 och att KORONOWO var sjunkande cirka 10 km väst om Hammer Udde vid Bornholm och efter 30 min var helikoptern i luften och framme 09,45 kunde man konstatera att räddningskryssaren SIGURD GOLJE redan plockat upp 13 man.
Kvar ombord var nu 4 man varav en skadad (kapten) och man försökte fira ner en styrlina men misslyckades. Runt omkring haveristen fanns nu en 7-8 fartyg och nya försök att sänka ner en lina vidtogs, men inte förrän det 4 försöket lyckades man i den hårda vinden (70 km/h). Två man hissades upp och linan försvann så ny fick firas ner och då firade man upp ytterligare en man och kvar var nu bara den skadade kapten som efter mycket övertalning till sist gick med på att räddas. Han klagade på smärta i bröstkorgen och man befarade brutna revben, så man flög besättningen till Lund och säker mark under fötterna fick man klockan 10,50.
Fartyget fick än mer slagsida och i den hårda vinden och iskalla vattnet översköljdes hon och nedisades vilket fick förloppet att gå än fortare och till slut sjönk KORONOWA och lade sig på cirka 47 meters djup till glädje för oss dykare.
Skrivet av Göran Nilsson