Ett av de ståtligaste vraken i våra vatten torde vara den 4-mastade Kongedybet som i sin prakt var ett imponerande fartyg. Hon slutade sina dagar utanför Utklippan vid en kollision och brand i september 1933.
Fakta | |
Typ | Motorskonert 4-mastad |
Material | Stål på klink |
Tonnage | 388,88 brt 276,72 nrt Under däck: 344 |
Mått | 42,49 x 9,05 x 3,52 meter (139,4 x 29,7 x 11,0 fot) |
Maskin | 4-cyl, (11 4/5″ – 16½”) om 54 NHK, (Danske Dieselmotor Co.) |
Fart | |
Byggd | 1918-19 av A/S Svendborg Skibsvaerft og Maskinbyggeri |
Beställare | A/S Rederiaktieselskabet Dragør, Køpenhamn |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | NWKQ |
Klassad | Norska Veritas |
Assurans | |
Hemma | Hasle |
Ägare | A/S Hasle Motor & Seilskibsrederi (M. A. Kristensen) Hasle |
Befälhavare | C. Petersen |
Besättning | 11 man, räddades av s/s SCANMAIL, New York |
På resa | Hasle – Härnösand |
Förlist | 1933-09-30 |
Plats | 10 nm SO t. O om Utklippan |
Orsak | Kollision med s/s SCANMAIL, New York |
Last | Ballast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
I slutet av september 1933 var KONGEDYBET på resa från Hasle, Bornholm norrut i Östersjön mot sin destinationsort Härnösand i barlast. Man lämnar Hammar Odde fyr klockan 19,50 den 29 september och håller missv. Kurs NO t. O och gick för maskin. Under natten rådde dimma och maskin var satt på ½ fart och man angav signaler som reglerna påfaller.
Klockan 03,40 hörs en mistsignal förut på styrbordssida och strax därefter hörs den igen fortfarande något om styrbord och snart såg man ljussken 1½ streck om styrbord och rodret lads omedelbart lite babord men i samma veva syntes ångarens röda lanterna i sikte 3-4 streck om styrbord. Från ångaren, som visade sig vara s/s SCANMAIL hemma i New York, hördes korta mistsignaler och maskin på KONGEDYBET stoppades men kort därefter brakade ångaren in på styrbordssidan vid stormasten på KONGEDYBET och ett stort hål på sidan blev resultatet och besättningen som uppgick till 11 man lämnade hastigt fartyget som fick en slagsida på 45-50º.
Från SCANMAIL sattes en båt ut som gick fram och undersökte skadorna och man fann det möjligt att bärga KONGEDYBET så men telegraferade efter en bärgningsångare. Kort därefter hördes en explosion och en brand utbröt i akterskeppet och klockan 09,30 gick det till botten cirka 10 nm. sydost till ost om Utklippan. Besättningen blev av SCANMAIL förd och landsatt i Köpenhamn. KONGEDYBET har idag hittats och identifierats av dykare.
Vid sjöförhöret som hölls i Köpenhamn den 3 oktober 1933 berättar en av ångarens besättning att man var på resa från Leningrad till Köpenhamn och gått in i dimman vid Öland och då minskat farten från 13 till 12 knop och när man kl. 03,31 hörde en mistsignal förut om babord gjordes stopp i maskin och 2 signaler gavs. När man så ser topplanternan på KONGEDYBET sattes full fart fram och rodret dikt styrbord men när man så ser även den gröna lanternan sätts full back vilket man även tillkännagav via 3 korta signaler men till ingen nytta för strax därefter sker kollisionen. Vid en dom i Rönne den 20 mars 1934 döms skepparen på KONGEDYBET att erlägga till statskassan en bot på 50 dkr. för överträdelse av sjöväjningsreglerna Art. 16, 2. Stk.
Skrivet av Göran Nilsson