Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 564,65 brt 369,41 nrt 750 dwt Under däck: 425,70 |
Mått | 51,22 x 7,69 x 4,57 meter Djup i rum: 4,18 m |
Maskin | 2-cyl. Compound 270 IHK, varvets egen |
Fart | |
Byggd | 1883 Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg (byggnr 74) |
Beställare | Skeppsredare F M Bruhn, Flensburg, Tyskland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4527 |
Signal | JPRD |
Klassad | Germaniska Lloyd |
Assurans | Svenska Ångfartygs Assuransförening, Göteborg |
Hemma | Sternö |
Ägare | A. K. Fernström, Karlshamn (hans dödsbo) |
Befälhavare | Augustinus Adamson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Landskrona – Karlshamn |
Förlist | 1914-10-11 |
Plats | Vid Örnahusen |
Orsak | Strandning kl.5 fm, slogs snabbt sönder |
Last | Barlast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ELLIDA (1883-1906) |
HISTORIK
Byggdes på Eriksbergs Mek. Verkstad i Göteborg för tysk räkning. Det var skeppsredare F.M. Bruhn i Flensburg som beställt henne. Hon kom att under denna tid få en ny panna, vilket skedde 1898.
Köptes in till Sverige den 10 mars 1916 av Alfred K. Fernström. Sternö efter att ha legat upplagt i ”halvannat” år och köpeskillingen var 86.ooo Mk. I samband med köpet döptes hon om till KARIN. Huvudredare Fernström avled i september 1912 och Karin kom då att tillhöra det oskiftade dödsboet och i vars ägo hon var vid förlisningen 1914. Rederiet kom att skötas av ingengör C. Fieber under denna tid.
FÖRLISNINGEN
Karin strandade tidig morgon (kl.5) vid Örnahusen i Skåne på sin resa mellan Landskrona och Karlshamn. Hon gick i barlast och törnade på rejält och slogs snabbt sönder. Besättningen räddades dock.
Skrivet av Göran Nilsson