Häradskär och farvattnen innanför innehåller massor med vrak och förlisningar.
Karin som slutade sina dagar här 1925 är en av alla dessa och förmodligen finns idag bara rester kvar av henne.
Fakta | |
Typ | Motorskonert |
Material | Furu |
Tonnage | 98,82 brt 88,45 nrt Under däck: 89,23 |
Mått | 22,76 x 7,43 x 2,62 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1913 Neuvittoma |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6617 |
Signal | KDGS |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Mönsterås |
Ägare | p.r. Carl Joh. Aug. Cedergren |
Befälhavare | C. O. E. Karlsson |
Besättning | 5 man, ingen omkom |
På resa | Stockholm – Mönsterås |
Förlist | 1925-10-22 |
Plats | Barnsö vid Sandö ledfyr, Häradskär |
Orsak | Grundstötning på ett rev, slogs sönder och blev vrak |
Last | Ingen last |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | KUNTO |
HISTORIK
KARIN byggdes i Finland 1913 som KUNTO och torde ha kommit till Sverige runt 1920. Hon finns inte med i 1919 års Sveriges Skeppslista men förekommer i 1921 års som Karin och hemmahörande i Mönsterås. Var då inregistrerad som seglare liksom även i 1923 års skeppslista men hon förliste som en motorseglare så maskin lär hon fått sina sista år.
FÖRLISNINGEN
KARIN var i slutet av oktober 1925 på resa från Stockholm hem till Mönsterås. Man gick ut via Landsort och därifrån utomskärs söderöver. Vinden var tilltagande sydostligt så när man var kommen ner mot Häradsskär beslöts att ta vägen inomskär istället för om möjligt komma mer i lä.
Ett försök att ankra upp och invänta bättre väder gjordes och man sökta lä av Barnsö vid Sandö ledfyr men det slutande inte bättre än att KARIN drev redlöst upp på ett från öns södra sida utskjutande grund och blev vrak inom ett par timmar. Vid sjöförklaringen vid Rådhusrätten i Oskarshamn den 1 februari 1926 ansågs orsaken vara dels det hårda vädret samt att fartyget var tomt och EJ innehade barlast.
Skrivet av Göran Nilsson