En skuta som ibland omskrivs felaktigt som svensk är Kalfsund som förliste 5 december 1923 i Nordmaling. Strax innan hon sjönk så blev hon nämligen såld till Tyskland.
Fakta | |
Typ | Motorskonare |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 312 brt 157nrt 450 dwt |
Mått | 36,55 x 8,20 x 3,81 meter Djup i rum: 3,63 m |
Maskin | 4-cyl 4 takts (334/360) om 225 IHK, Bergsunds MV AB |
Fart | |
Byggd | 1919 AB Strömstads MV, Strömstad |
Beställare | S.P. Pettersson, Uddevalla |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | ? (SWE: 6190) |
Signal | RCLV (SWE: KCFP) |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Försäkrings AB Atlantic, Göteborg |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Aug. Bolten Wm. Miller’s Nachfl. Hamburg (köpte 9/6-1922) |
Befälhavare | |
Besättning | Togs omhand av Järnäs lotsarna |
På resa | Limhamn – Holmsund |
Förlist | 1923-12-05 |
Plats | Skäret S:a Brotthällan, Nordmalingsfjärden |
Orsak | Drev tvärs över viken och sjönk |
Last | 455 ton Cement, Krita och Tomsäckar |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SAMROS (1919-1922) |
HISTORIK
KALFSUND byggdes 1919 i Strömstad för S.P. Petterson som SAMROS och kom tidigt till Rederi AB Samros med tidigare nämnde Pettersson som huvudredare. 1922 såldes hon från Uddevalla till Göteborg och AB Mercari (G. Hagard) men med bibehållet namn. Skutan blev dock inte kvar där särskilt länge utan redan samma år gick hon till tysk ägo då Aug. Bolten Wm. Miller´s Nachfl. i Hamburg köpte henne och gav henne sitt slutgiltliga namn KALFSUND.
FÖRLISNINGEN
KALFSUND var i december 1923 på resa mellan Linhamn och Skelleftehamn med cement, krita och tomsäckar i rummet. Den 5 december strandade man vid S:a Brotthällan i Nordmalingsfjärden. KALFSUND gick loss och drev tvärs över viken och sjönk.
Skrivet av Göran Nilsson