Fakta | |
Typ | Lastfartyg |
Material | stål |
Tonnage | 489 brt, 319 nrt, 780 dwt |
Mått | 48,52 x 7,88 x 4,45 meter Djup i rum 4,17 m |
Maskin | 6-cyl. Klöckner Humboldt Deutz AG, Köln om 224 kW, (300 hk) |
Fart | |
Byggd | 1951 J. J. Sietas Schiffvarft vid Neuenfelde, Hamburg (byggnr 339) |
Beställare | Arnold Becker Hamburg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5172963 (Lloydsnr) |
Signal | DHMD |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | p.r. Ferdinand Gerkens |
Befälhavare | Ferdinand Gerkens |
Besättning | 5 man, alla räddades |
På resa | Helsingborg – Stralsund |
Förlist | 1979-11-26 |
Plats | Råå vallar, utanför Kopparverkshamnen |
Orsak | Läckage på BB sida i sydvästlig storm |
Last | Barlast |
POS | 56° 0.079′ N 12° 43.249′ E |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | JACOB BECKER (1951-1961) |
HISTORIK
JOHANNES L byggdes 1951 av J. J. Sietas Schiffvarft vid Neuenfelde, Hamburg som JACOB BECKER för Arnold Becker i just Hamburg. När hon byggdes uppvisade hon måtten 43.40 x 7.85 x 2.95/4.45 meter och djupet i rummet 2.40 m, vilka mått hon hade fram till ombyggnaden i januari 1956. Den 30 juni 1961 togs hon över av ett partrederi i Hamburg med huvudredare Johannes Låunsted, därav kommer för övrigt hennes namn JOHANNES L, som hon döptes till vid just det köpet 1961. Trots att JOHANNES L såldes den 26 november 1970 till partrederi Ferdinand Gerkens fick hon behålla namnet. Ytterligare en kul omständighet att hon förliste exakt på dagen 9 år efter hon kommit till Gerkens.
REDARE | ||||
1951 – 1961 | Arnold Becker | Hamburg | JACOB BECKER | |
1961 – 1970 | p.r. Johannes Låunsted | Hamburg | JOHANNES L | 30/6-1961 |
1970 – 1979 | p.r. Ferdinand Gerkens | Hamburg | JOHANNES L | 26/11-1970 |
FÖRLISNINGEN
JOHANNES L var i slutet av november 1979 på resa från Helsingborg söderut mot Stralsund. Man lämnade Kopparverkshamnen i Råå den 26 november 1979 för att ta sig söderut mot Stralsund. Redan innan man kommit ut ur hamnen började problemen och den hårde vinden gjorde att JOHANNES L fick stäven in mot grunt vatten och hål på babordssidan. Ingen märkte detta utan JOHANNES L fortsatte sin resa söderut men några hundra meter ut började fartyget få slagsida och alla ombord förstod att allt inte stod rätt till. Man skickade ut ett nödrop och råddningsfartyg skyndar till platsen och kan plocka upp besättningen som vid det här laget gått i livflotten. Kapten Ferdinand Gerkens tog dock till drastiska åtgärder för om möjligt rädda skeppspapperna, så han hoppar plötsligt tillbaks ombord på JOAHNNES L men hamnar i vattnet och det är med fara för eget liv som lotspersonalen lyckas rädda honom. JOHANNES L lade sig snällt tillrätta på botten och är ett flitigt besökt vrak idag.
Skrivet av Göran Nilsson