Kattegatt är liksom Östersjön förlisningsplats för många fartyg. Med den ofta livliga och täta trafiken i Kattegatt var kollisioner mer vanlig här än i Östersjön.
Johanna Maria är bara en av alla de segelfartyg som gömmer sig på havsbotten efter just en kollision där hon gick till botten med 1 man.
Fakta | |
Typ | Galeas |
Material | Järn |
Tonnage | 134,44 brt 123,69 nrt 175 dwt Under däck: 105,54 |
Mått | 28,42 x 6,04 x 2,10 meter Djup i rum: 2,16 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1898 vid varvet A & T van den Adel, Papendrecht, Holland |
Beställare | Reiner Maas, Bergen op Zoom, Holland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6020 |
Signal | KDBT |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Carl Gustaf Carlström, Helsingborg |
Befälhavare | Hans Peter Ingeman, Helsingborg |
Besättning | 4 man varav 1 omkom |
På resa | Aalborg – Köpenhamn |
Förlist | 1920-03-17 (kl. 22) |
Plats | Ca. 6′ Nordväst från Lysegrund, Kattegatt |
Orsak | Kollision med skonerten Venus, (Ålborg). Sjönk genast |
Last | 2 210 säckar Cement i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Johanna Maria byggdes 1898 av A & T van den Adel i holländska Papendrecht för Reiner Maas, Bergen op Zoom, Holland och i vars ägo hon var till en början av 1910-talet. Då såldes hon till J.R. Gijsbers, A.J. Muller och J.C. Muller i Dordrecht. R. Lohmann i danska Aarhus köpte henne den 24 februari 1918 för 40 000 Gulden, men köpet ”transporterades på oförändrade villkor” den 16 maj samma år tillskeppsmäklare Carl Gustaf Carlström i Helsingborg och samma år (1918) blev hon reparerad.
Så var hon då i Sverige och styrmannen Rudolf Ernfrid Rasmusson,(Malmö) fick förtroendet att föra henne den första tiden innan Julius Natanael Björck,(Råå) i augusti-18 övertog befälet. Det blev ett byte till redan året efter då Hans Peter Ingeman,(Helsingborg) den 23 april tog över som befälhavare.
FÖRLISNINGEN
Våren 1920 var Johanna Maria på resa från Aalborg med 2.210 säckar Cement i lastrummet, med destination Köpenhamn. Vid 22-tiden den 17 mars observerades på nära håll en grön lanterna cirka ett streck på babords bog. För att få den mötande på styrbods bog gjordes kursändring, men då även den mötande seglaren fallit av var kollisionen oundviklig.
Johanna Maria träffades på bobords sida av skonerten VENUS,(Aalborg) och började sjunka snabbt. Av besättningen som uppgick till 4 man lyckades 3 ta sig över till VENUS medan den 4:e följde med till botten. Sjöförklaringen hölls den 23 mars 1920 i Sjörätten i Ålborg.
Skrivet av Göran Nilsson