Många förlisningar av äldre datum går att finna info om själv haveriet, men ibland är det svårt att utröna fartygets historia.
Johan Albert är ett sådant fartyg vars historik är dolt i det dunkla
Fakta | |
Typ | Galeas |
Material | Furu |
Tonnage | 53 nrt (17 Nyläster) |
Mått | 3.0 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | HKGB |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Östhammar |
Ägare | Eric Olof Jansson |
Befälhavare | Eric Olof Jansson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Skönsvik, Sundsvall – Norrtälje |
Förlist | 1880-10-18 |
Plats | Draköns nordost sida, Hudiksvall |
Orsak | Strandning i NO snöstorm, blev vrak |
Last | Träkol |
POS | ung. position av . N 61º 33′ 7 X E 17º 21′ 4 |
Djup | 19 m |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Galeasen Johan Albert byggdes för mig okänt år i utlandet, (möjligen Åland). Kom till Sverige från just Åland 1873 då hon köptes in till Väddö och förbyggdes samma år för att redan 1874 säljas till Östhammar.
FÖRLISNINGEN
Johan Albert var hösten 1880 på resa från Skönsvik utanför Sundsvall på södergående till hemtrakten och Norrtälje. Nordostlig snöstorm rådde och som man gick in mot Hudiksvall för att söka lä för vindarna. Området runt Kråkön, Drakön bjuder fina vikar med djupt vatten för att invänta väder och vind. Johan Albert lyckades dock att stranda på Draköns nordostsida och förliste. Besättningen klarade livhanken men fartyget sjönk ner till 19 meters djup på en ung. position av . N 61º 33′ 7 X E 17º 21′ 4
Skrivet av Göran Nilsson