När man pratar med folk ska ska eller har varit på Åland och dykt så är det stora vrak som gäller och som det dyks på. Men även mindre segelskutor har ju förlist i dessa vatten och Joel är en av dessa. Troligen är det generella dykförbudet som gör att de mindre skutorna får vara mer fredade av turistdykarna
Fakta | |
Typ | Galeas |
Material | Trä |
Tonnage | 115 brt, 97nrt |
Mått | 24,1 x 7,57 x 2,65 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1900 Lumparland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Lumparland (1900-1908) |
Ägare | J.P. Mattsson |
Befälhavare | A. Sundman |
Besättning | Räddades av Sottunga lotsen |
På resa | Köping – Skuru |
Förlist | 1908-10-05 |
Plats | Sottunga lotsplats, Åland |
Orsak | Sjönk |
Last | 224,9 ton malm (Avsänd. För last: Ax. Andersson Eftr.) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Galeasen JOEL byggdes 1900 i Åländska Lumparland och blev kvar där alla sina 8 år hon fick innan förlisningen. Hon ägdes av J.P. Mattsson och seglade bland annat in i Mälaren i Sverige för last.
FÖRLISNINGEN
Sommaren 1908 gjordes en sådan tur och JOEL ankom Köping den 2 augusti för att lasta malm för utrikes fart. Avsändaren för lasten var Ax. Andersson Eftr. och 224,9 ton malm togs ombord innan JOEL avgick den 7 augusti. Färden ut från Mälaren till öppet vatten tog tid och eftersom destination var finska Skuru måste man passera Åländska skärgården. Kommen till Sottunga lotsplats på Åland slutade resan och JOEL sjönk den 5 oktober 1908.
Skrivet av Göran Nilsson