När man lyckats ta sig igenom det trånga Öresund och det vida Kattegatt ligger framför en kan få besättningen att slappa av för ett ögonblick. Den engelska ångaren Jeanne M är ett sådant exempel när hon kolliderade med den svenska ss Värmdö.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 1 968 brt |
Mått | 279,2 x 40,1 x 18,2 fot |
Maskin | Trippelexpansion om 175 nom.hk |
Fart | |
Byggd | 1909 av Irvines S.B. & D.D. Co vid Harbour Dock (byggnr 166) |
Beställare | Furness, Withy & Co Ltd, W Hartlepool |
Sjösatt | februari 1909 |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Cardiff, England |
Ägare | Mooringwell S.S. Co |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Stockholm – Kristiansand |
Förlist | 1938-12-17 |
Plats | Ca 125 meter N t O om Lappegrundets fyrskepp, Sjönk ost Hornbæk |
Orsak | Kollision med ss Värmdö, (Stockholm) Skada SB sida och sjönk |
Last | Ballast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ROUEN (1909-1926) – JEAN DE BETHENCOURT (1926-1936) |
HISTORIK
JEANNE M kom att byggas 1908-09 av Irvines S.B. & D.D. Co vid Harbour Dock som ROUEN och stod färdigt i februari 1909. Hon hamnade till slut i Cardiff i England och Mooringswell S.S. Co. som ägde henne vid förlisningen.
FÖRLISNINGEN
JEANNE M avgick Stockholm i mitten av december 1938 i ballast med kursen satt på Kristiansand. Strax norr om Lappegrundets fyr kom så den svenska ångare VÄRMDÖ , hemmahörande i Stockholm och kolliderade med JEANNE M som fick en skada på styrbords sida och sjönk en bit längre upp åt nordväst . Det hela utspelades den 17 december och idag ligger hon på cirka 20 meters vatten utmärkt på sjökorten ost om danska Hornbaek. Vraket kom att sprängas av inspektionsfartyget ABSALON den 27 april 1939.
Skrivet av Göran Nilsson