Ett av de fartyg som förlist utmed svenska västkusten är den danska JANE, som faktiskt var svenskt under en tid, dock aldrig inregistrerad. Idag ligger hon några distans från Hallands Väderö
Fakta | |
Typ | Motorjakt f.d. Galeas |
Material | Ek |
Tonnage | 72,28 brt 46,86 nrt |
Mått | 22,54 x 5,84 x 2,90 meter |
Maskin | Mont. april 1926 |
Fart | |
Byggd | 1884 av C. Cassens i Emden |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | OUUO |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hasle (Bornholm) |
Ägare | Aage Peder André Kofoed, Hasle |
Befälhavare | Aage Peder André Kofoed, Hasle |
Besättning | 3 man som räddades av ångaren |
På resa | Mariager – Rönne |
Förlist | 1941-11-28 |
Plats | 3 sjömil i 197 ° från Hallands Väderö fyr |
Orsak | Läckage och sjönk under bogsering |
Last | Cement |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | LEIF (35-38) – HELGA (25/26-35) – GLORY – Minister Dr Lucius |
HISTORIK
Jane byggdes i Emden av C. Cassens som MINISTER DR LUCIUS och hennes första tid vet jag inte mycket om, förutom att hon förekom i svenska handlingar 1923-25 men kom aldrig att registreras. Under den tiden var namnet av GLORY, (Kalmar) och redare var P.A. Eriksson och hennes befälhavare K.E. Karlsson.
I april 1925 såldes hon till Danmark. Fick en motor i april 1926 samtidigt omtacklad till motorjakt och hemmahörande i Köpenhamn med namnet HELGA. November 1935 såldes hon för 6 800 danska kronor till skeppsredare Marius August Kristensen i Hasle och fick namnet LEIF. Hennes sista ägare Aage Peder André köpte henne i september 1938 och gav henne sitt slutgiltiga namn JANE.
FÖRLISNINGEN
En sammanfattning av sjöförhöret i Köpenhamn den 6 december 1941 ger vid handen att vid 23.30-tiden den 27 nov. märkte man ombord att vattnet stod högt i maskinrummet. Det rådde en SSV kuling och försök gjordes att pumpa läns, men vattnet steg alltjämt.
Ungefär klockan 02.00 den 28 nov. stoppade motorn och 08.30 kallade man på hjälp från ett motorfartyg i närheten. Jane togs på släp medan pumparna alltjämt gick för åtminstone hålla nere vattennivån i fartyget. Vid halv 3 på eftermiddagen fick man dock ge upp bogseringen och nödflaggan hissades.
En ångare kom nu till undsättning och nytt försök till bogsering gjordes samtidigt som lasten kastades överbord. Vid 5-tiden gick det så inte längre utan Jane gick till botten. Man befann sig då cirka 3 sjömil i 197 ° av Hallands Väderös fyr.
Skrivet av Göran Nilsson