En väldig tragisk förlisning inte allt för långt tillbaks i tiden är när ms Irma försvann med man och allt i närheten av Åland hösten 1968. Inte bara besättningen fanns ombord utan även 3 fruar och 1 barn.
Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 361 brt, 151 nrt, 530 dwt |
Mått | 44.64 x 7.56 x 3.60 meter |
Maskin | 585 Hkr |
Fart | 8,5 knop |
Byggd | 1947 i Fredrikstad |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 505 Borgå |
Signal | OGDX |
Klassad | Det Norske Veritas Isklass II |
Assurans | |
Hemma | Borgå |
Ägare | p.r. Irma (1962-1968) |
Befälhavare | |
Besättning | Alla (8 + 4 man) omkom |
På resa | Klaipeda, Lettland – Rauma |
Förlist | 1968-10-26 |
Plats | Nordväst om Åland, (troligen) |
Orsak | Okänd, förlist i hårt väder, 24-28 m/sek |
Last | Antracit |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Veslemöy |
HISTORIK
Så mycket historik om denna skuta har jag inte. Vet att hon har haft namnet VESLEMÖY och att hon byggdes 1947 i Fredrikstad. Hennes maskin på 270 hk byttes ut åren 67/68 till en större på 585 hk.
FÖRLISNINGEN
Under andra halvan av oktober 1968 rasade en höststorm i Ålands hav. Vindstyrkor på 24 – 28 m/ sek uppmättes och sjöfarten var väldigt utsatt. Det finska motorlastfartyget IRMA var på resa från Klaipeda i Lettland till finska Rauma lastad med Antracit. Ombord fanns förutom besättningen om 8 man även befälhavarens, styrmannens och maskinmästarens fruar, samt befälhavarens son, som även han följde med på denna resa, vilket gjorde antalet ombord till 12 personer.
Vad som exakt hände lär vi nog aldrig på reda på men man vet att den sista kontakten med IRMA var på fredagen den 25 okt. klockan 18 då lotsarna i Nyhamn stod i kontakt med fartyget. Då befann sig IRMA mitt i mellan Söderarm och Nyhamn och inget fanns att rapportera förutom det dåliga vädret. Då man inte fick kontakt med fartyget under helgen och hon inte kom fram till sin destination drogs ett räddningspådrag igång.
Under måndagen spanade 9 fartyg i området och 2 flygplan skickades upp, dock fick dessa återvända till sin bas på grund av för dålig sikt. IRMA fanns inte att finna på ytan trots att man sände ut ytterligare tullkryssare och K.A. Wallenberg för att leta. Med all sannolikhet hade den starka stormen ett finger med i förlisningen.
Skrivet av Göran Nilsson