Under kriget förliste många fartyg och en del tror att dom alla sänktes av krigshandlingar vilket är felaktigt.
Otaliga fartyg gick under utan någon krigsorsak, Inha hamnar i facket “mitt i mellan” eftersom fyrar var släckta under kriget och som en följd därav grundstötte man.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 2 733,48 brt 1 534,99 nrt 4 370 dwt |
Mått | 98,78 x 13,17 x 6,28 meter Djup i rum: 6,23 m |
Maskin | 3 cyl-Trippel om 1350 IHK (N. East Marine Eng Co Ltd, Sunderland) |
Fart | 8 knop |
Byggd | 1899 R. Thompson & Sons Ltd, Sunderland (byggnr 211) |
Beställare | T. Cossovich, Trieste |
Sjösatt | |
Levererad | November 1899 |
Regnr | 818 Helsingfors |
Signal | OFBV |
Klassad | Lloyd’s Register of Shipping (1938–1941) |
Assurans | |
Hemma | Lovisa, Finland |
Ägare | Ab R. Nordström & Co. Oy, Lovisa |
Befälhavare | Gunnar Berlin |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Kemi – Delfzijl |
Förlist | 1941-11-16 |
Plats | Nedjan, Simrishamn |
Orsak | Grundstötning, efter flera försök att bärga gled hon av och sjönk |
Last | Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | EROS (1899-1924) — MIGUEL (24-37) — SITAV (37-37) |
HISTORIK
REDARE | |||
1899 – 1901 | T. Cossovich | Trieste | EROS |
1901 – 1921 | Eros Steamship Co. Ltd (T. Cossovich) | Trieste | EROS |
1921 – 1923 | Soc. Anon de Nav. Á Vap. (T. Cossovich) | Trieste | EROS |
1923 – 1924 | Nav. Mercantile SA | Trieste | EROS |
1924 – 1928 | P. M. Viguera | Bilbao | MIGUEL |
1928 – 1937 | P. M. Viguera y Cia | Bilbao | MIGUEL |
1937 – 1937 | P. Wigham Richardson & Co. Ltd | London | SITAV |
1937 – 1937 | Ab John Dahlberg | Helsingfors | SITAV |
1937 – 1941 | Fartygs Ab Inha Lavia Oy | Helsingfors | INHA |
1941 – 1941 | AB R. Nordström & Co. Oy | Lovisa | INHA |
FÖRLISNINGEN
INHA var i mitten av november 1941 på resa från finska Kemi till Delfzijl lastad med trä. En lysboj var avlägsnad och hon gick på grund vid Nedjan utanför Simrishamn. Rederiet klassade det som krigsförlust ty man p.g.a. kriget måste gå i den svenska skärgården.
Neptunbolaget POSEIDON kom dagen efter men hårt väder satte stopp och man måste söka hamn i Simrishamn. Även bärgaren DAN kom dit men ovädret fortsatte och den 23 dec 1941 gled hon av grundet och sjönk på djupt vatten. Fartyget hittades av fiskare 1952 och en viss skrotbärgning har förekommit.
Skrivet av Göran Nilsson