Fakta | |
Typ | Coaster |
Material | Stål |
Tonnage | 422 brt, 241 nrt, 863 dwt |
Mått | 56,37 x 9,45 x 3,77 meter |
Maskin | 6 cyl 4-takt Klöckner-Humboldt-Deutz (320×450) om 224 kW |
Fart | 10 knop |
Byggd | 1963 J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg (byggnr 511) |
Beställare | p.r. M.S. ”Paul Meier” (H. A. Meier), Hamburg |
Sjösatt | 1963-05-25 |
Levererad | 1963-07-14 |
Regnr | 5412909 (Lloyds nr) |
Signal | DNDP |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Thede Peter Koch, Stade |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, gick i livflotten |
På resa | Köping – Rotterdam |
Förlist | 1984-11-17 |
Plats | Utklippan |
Orsak | Förlist p.g.a. hårt väder (6 m höga vågor) och översköljning |
Last | Spannmål |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Paul Meier (1963-73) |
HISTORIK
PAUL MEIER byggdes 1963 vid J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg för partrederiet M.S. ”Paul Meier” med huvudredare H.A. Meier och dess hemmahamn var Hamburg. Hon mätte vid byggandet 184’ 11” x 31’ 0” x 12’ 47/10 eng. fot och tonnaget var 422 brt, 241 nrt samt 849 dwt. Hon fick nytt namn INGMAR 1973 och kom att höra hemma i Hamburg i 17 år innan Koch i Stade tog över henne 1980 och i vars ägo hon var när hon förliste.
FÖRLISNINGEN
INGMAR var i mitten av november 1984 på resa från Köping till Rotterdam med spannmål när det i Östersjön var hårt väder med extremt hög sjö. När INGMAR den 17:e kommit ner till Blekinge och Utklippan gick det 6 meter höga vågor och hon sköljdes över ideligen och när så vattnet trängde ner i lastrummen var hennes öde beseglat. Den 4 man starka besättningen gick i livbåten och efter cirka 20 min sjönk INGMAR och efter någon timme kom den tyska BLACKFOOT,(Hamburg) och plockade upp besättningen.
REDARE | |||
1963 – 1973 | p.r. M.S. Paul Meier | Hamburg | PAUL MEIER |
1973 – 1974 | p.r. Eckert & Gerdau (h.r. Erich Eckert) | Hamburg | INGMAR |
1974 – 1980 | p.r. Eckert & Gerdau (h.r. Heini Gerdau) | Hamburg | INGMAR |
1980 – 1984 | Thede Peter Koch | Stade | INGMAR |
Skrivet av Göran Nilsson